[Translate to Engels:] Dag van de Kunst

[Translate to Engels:] Sinds 2008 organiseert de Kunstcommissie TU/e jaarlijks de dag van de kunst. Dan staat één van de kunstwerken uit de TU/e en zijn of haar maker centraal in een groot project. De Dag van de Kunst bestaat uit een aantal vaste onderdelen: de expositie en de workshops met studenten. Indien mogelijk wordt er ook een boek en / of een documentaire gemaakt.  

2013: 'Onthullen door verhullen
'
Op de vijfde Dag van de Kunst staat de beeldencollectie op de campus centraal. Een aantal kunstwerken heeft een tijdelijke verandering ondergaan, speciaal hiervoor hebben studenten Industrial Design en Bouwkunde ontwerpen gemaakt. Een aantal ontwerpen is tentoongesteld in MetaForum, waarvan het ontwerp van Camilla Mosso Buron (ID) is uitgewerkt bij de schuifdeuren van het Hoofdgebouw naar het Auditorium. 

Hier volgt een kort overzicht van de resultaten, de foto's staan onder aan deze pagina.

Arlen van Rens - 'Wording' - Piet Killaars
Omdat het beeld zelf abstract is, is de betekenis moeilijk te achterhalen. Het concept luidt als volgt: Het concrete -de hand- wordt verbonden met het – abstracte- groei. Het staat voor de studenten die zich door de jaren heen ontwikkelen tot hetgeen waarvoor ze studeren.

De handjes hebben hetzelfde  concept, anders uitgevoerd. Het idee studenten te vragen om ‘een handje te geven’ benadrukt dit concept en werkt de bewustwording van het kunstwerk weer op. Men ziet het weer staan en begrijpt de betekenis.

Ilse Kampers - 'Vliegende amazone'- Arthur Spronken
De dynamiek is bij Arthur Spronken zo belangrijk dat hij bij deze torso’s alleen de benen laat zien, de aanzet tot de beweging. Het enige deel van het beeld dat gemakkelijk herkenbaar is, is het hoofd, als studenten dat al opmerken. Dat was mijn doel: iedereen laten zien waar het beeld voor staat, namelijk de dynamiek van een prachtig dier.

Hoe kan je dynamiek nog duidelijker maken dan met bewegend beeld? Wie aan deze praxinoscoop (een verre voorloper van de videocamera) draait ziet een impressie hoe een galopperend paard transformeert naar de versie van Spronken

Rob Kouwenhoven
Om iets te kunnen ‘onthullen’ moet men het verhullen begrijpen. De natuur verhult zichzelf door camouflage. Maar: hoe onthult men iets wat reeds is gecamoufleerd? Want dat is wat er gebeurd met de kunst op de campus; gecamoufleerd door de dagelijkse sleur.

Camouflage kan worden opgeheven door het gebruik van contrast en beweging. Dit heb ik geprobeerd toe te passen met elementen uit de ‘natuurlijke’ omgeving van de kunst. De perspectief lijnen van de gebouwen zijn terug te zien in de zeshoek, de reflectieve oppervlaktes (ramen) in de spiegels en de altijd aanwezige wind in de beweging van de spiegels.

Dave Al
De Vloerreliëfs van Ad Dekkers zijn betonnen kunstwerken, gekenmerkt door geometrische vormen, lijnen en vlakken. Anders dan andere kunstwerken, die vaak op een sokkel staan, liggen de reliëfs verlaagd in de grond op een ondergrond van grind. Dat versterkt de geometrische vormen elk op een unieke manier.

De verhulling moest strak en vlak worden. Omdat het kunstwerk verlaagd ligt, bood het een goede mogelijkheid om water als verhullende element te gebruiken. Daarvoor is het kunstwerk geheel bedekt met vijverfolie. Het wateroppervlakte is enkele centimeters hoger dan het kunstwerk. Water breekt het zonlicht op een andere manier dan lucht. Hierdoor lijkt het alsof de maten en verhoudingen van het kunstwerk zijn veranderd.

[Translate to Engels:] Dag van de Kunst 2013

[Translate to Engels:] De eerste verhulling is begonnen ...

[Translate to Engels:] Het ontwerp van Arlen van Rens

 

 

[Translate to Engels:] Het ontwerp van Ilse Kampers

 

 

[Translate to Engels:] Het ontwerp van Rob Kouwenhoven

 

 

[Translate to Engels:] Het ontwerp van Camila Mosso Burón

 

 

[Translate to Engels:] Het ontwerp van Dave Al