Diversity Week: de TU/e is er voor iedereen

1 oktober 2021

Van 4 tot en met 11 oktober vindt de TU/e Diversity Week plaats, met als thema ‘Diversity in all perspectives’ en een breed programma van workshops, lezingen en live-events.

Foto: Bart van Overbeeke

Croissantje, verse jus, maar vooral goede gesprekken. Maandag 4 oktober gaat de TU/e Diversity Week van start met een gezamenlijk ontbijt in Atlas. Daarna volgt een breed programma van workshops, lezingen en live-events met als centraal thema ‘Diversity in all perspectives’. Organisator en Student Diversity Officer Lara Hofstra hoopt dat studenten en medewerkers zich uitgenodigd voelen elkaar te leren kennen, op weg naar een TU/e waar iedereen zich thuis voelt.

Nadat vorig jaar de eerste Diversity Week zich noodgedwongen online afspeelde door de coronamaatregelen, is de start van de tweede editie komende maandag extra feestelijk. Lara Hofstra, organisator van de Diversity Week, nodigt iedereen uit om plaats te nemen aan de gezamenlijke ontbijttafel.

Studenten van diverse verenigingen en koepels, internationals en medewerkers die zich inzetten voor diversiteit en inclusiviteit aan de universiteit gaan brainstormen hoe de TU/e een veilige plek voor iedereen kan zijn. Ook CvB-voorzitter Robert-Jan Smits en TU/e-secretaris Suzanne van Weelden schuiven aan om kennis te maken met de ‘TU/e community’.

Om begrip voor elkaar te krijgen, is elkaar leren kennen een belangrijke eerste stap, zegt Hofstra. Sinds vorig jaar is ze werkzaam als Student Diversity Officer en heeft ze zich als doel gesteld dat iedere student zich gezien en gehoord voelt. “Het maakt niet uit wie je bent, waar je vandaan komt of wat je sociaaleconomische status is: iedereen moet zich thuis kunnen voelen op de TU/e.”

Lara Hofstra is sinds juni vorig jaar aangesteld als de eerste Student Diversity Officer van de TU Eindhoven. Foto: Bart van Overbeeke

“Studieverenigingen organiseren steeds meer activiteiten op het gebied van well-being, ik ben dan ook erg trots op de inzet en creativiteit van de nieuwe generatie studenten”, vervolgt Hofstra.

“Verenigingen zijn erg belangrijk, zij houden sociale controle en fungeren als vangnet voor studenten die rondlopen met problemen. Maar de echte uitdaging is om mensen die niet zijn aangesloten te bereiken. Als je eenzaam op je kamer zit, geen vrienden hebt. Ook dan - of eigenlijk: juist dan - willen we je laten voelen dat je deel uitmaakt van de TU/e community. De TU/e is er voor iedereen.”

Durf te vragen

Om studenten en medewerkers de mogelijkheid te geven elkaar laagdrempelig te ontmoeten, organiseert Hofstra van 4 tot en met 11 oktober de TU/e Diversity Week, met als thema ‘Diversity in all perspectives’. Hofstra hoopt aan te zetten om in gesprek te gaan met mensen die anders zijn.

“Durf te vragen. Hoe meer je van elkaar weet, hoe minder ongemak en hoe meer begrip.” Een van de activiteiten die zich hier bij uitstek voor leent is Live Books, op dinsdagavond 5 oktober in Atlas. Vijftien TU/e-ers zullen in een besloten, veilige omgeving persoonlijke verhalen vertellen, van eetstoornis tot transgender, verslaving of depressie.

Lezingen, brainstorms, pubquiz en meer

Daarnaast zijn er tijdens de Diversity Week diverse lezingen en brainstorms waarbij iedereen wordt uitgedaagd om na te denken hoe je een bijdrage kunt leveren aan het ‘thuis-gevoel’ en het vergroten van de veiligheid. Wil je meer praktisch aan de slag, dan organiseert vrouwennetwerk WISE op meerdere momenten een Active Bystander Training om adequaat te leren reageren op ongewenst gedrag.

Op maandag 11 oktober zal de week worden afgesloten met een voor iedereen toegankelijk Coming-Out Ontbijt, het hijsen van de regenboogvlag en een Diversity pub quiz in de avond.

Kijk hier voor meer informatie over het programma van de TU/e Diversity Week.

Om deel te nemen aan het Kick-off Ontbijt of Coming-Out Ontbijt kun je je aanmelden bij Lara Hofstra (l.hofstra@tue.nl).

Barry van der Meer
(Head of Department)