Studenten zetten grote lichtprojectie op station met positieve boodschappen

2 februari 2021

Iedereen kan via Instagram boodschappen aandragen voor de actie getiteld #EindhovenIs.

Enkele van de studenten die de actie organiseerden en op de achtergrond de projectie op het stationsgebouw Eindhoven Centraal. Foto: Bart van Overbeeke.

Eindhovense studenten projecteren een week lang levensgroot positieve beelden en boodschappen op het station van Eindhoven. Iedereen kan via Instagram boodschappen aandragen, die worden geplaatst onder de noemer #EindhovenIs. De actie, die maandagavond 1 februari is begonnen, is een reactie op de rellen en vernielingen rond het station, op 24 januari.

Het initiatief voor de actie komt van TU/e-studenten Mayke Scheffer en Gijs Neerhof. Ze waren geschokt door de rellen in hun stad, en namen vrijwel meteen het besluit om een positieve reactie te organiseren. “Na die rellen willen we graag iedereen een hart onder de riem te steken, in deze periode die toch al moeilijk is. En we willen Eindhoven zo, samen met iedereen in de stad, in een goed licht zetten, na het negatieve nieuws van vorige week.” Ze sloegen aan het bellen en kregen al snel zo’n dertig andere studenten van de TU/e en Fontys gemobiliseerd, uit allerlei verenigingen van studenten: studieverenigingen, sportverenigingen, cultuurverenigingen. Ook wisten ze steun te krijgen van de TU/e en STEHVEN (Student Eindhoven).

Het indienen van suggesties voor de projectie van #Eindhovenis kan via het Instagram-account @eindhoven_is. De mooiste teksten worden geprojecteerd op de zijkant van het station en de bijbehorende kloktoren, ondersteund met mooie beelden. De actie draait ook op de City Beacons in de stad. Verder roepen de studenten alle mensen in Eindhoven op om op sociale media onder de hashtag #EindhovenIs te laten horen wat zij mooi vinden aan de stad.

“We vinden het prachtig dat onze studenten zo’n sterke betrokkenheid tonen met de stad”, zegt CvB-voorzitter Robert-Jan Smits. “Het is belangrijk dat dit gebeurt, dat we collectief laten zien hoeveel moois Eindhoven te bieden heeft. De studenten verwoorden hiermee het breed bestaande gevoel dat de rellen en vernielingen van 24 januari op geen enkele manier representatief zijn voor onze stad. We steunen deze actie als TU/e daarom van ganser harte.”

Burgemeester John Jorritsma laat weten blij te zijn met de actie. “Schitterend hoe betrokken onze studenten zijn met de stad en iedereen een hart onder de riem willen steken na de ellende van 24 januari. Dit is hoe Eindhoven écht is. Samen zijn wij Eindhoven.”

Ivo Jongsma
(Communications Adviser)