Overeenkomst tussen Colombia en TU/e voor komst van Colombiaanse promovendi

2 december 2021

De Colombiaanse promovendi krijgen een double degree, met de National University of Colombia.

Hoogleraar Idelfonso Tafur Monroy met het ereteken dat hoort bij het ereburgerschap van Colombia. Foto: Bart van Overbeeke.

De TU/e en ICETEX, de Colombiaanse instantie voor studiefinanciering voor minder bedeelden, tekenden vandaag een overeenkomst voor de komst van tien Colombiaanse promovendi naar de faculteit Electrical Engineering van de TU/e. Daarnaast hebben de partijen het voornemen om een tweede lichting van tien Colombiaanse promovendi de kans te bieden naar Eindhoven te komen. Bij de ondertekening werd TU/e-hoogleraar Idelfonso Tafur Monroy benoemd tot ereburger van Colombia.

De oproep aan Colombiaanse talenten om in te tekenen, wordt naar verwachting in januari opengesteld. Intekenen staat alleen open voor promovendi die in Colombia al een ICETEX-beurs krijgen. De geselecteerde promovendi krijgen van ICETEX een lening om twee jaar naar Eindhoven te gaan. De andere twee jaar van het promotietraject vindt plaats op de National University of Colombia. Het traject leidt tot een zogenaamde double degree; een PhD-titel van beide instellingen.

De kandidaat-promovendi moeten een voorstel schrijven voor het onderzoek dat ze willen gaan doen. Ze zullen qua opdracht wat vrijer zijn dan reguliere promovendi, die veelal verbonden zijn aan grotere onderzoeksprojecten.

Decaan Bart Smolders van de faculteit Electrical Engineering is verheugd over de overeenkomst. “Dit is een mes dat aan twee kanten snijdt. Wij krijgen Colombiaanse toptalenten in engineering science & technology. En de Colombiaanse promovendi kunnen bij ons onderzoek doen op een internationaal hoog aangeschreven universiteit met de modernste labs en voorzieningen.”

De regeling is tot stand gekomen dankzij de inzet van Idelfonso Tafur Monroy, afkomstig uit Colombia, en TU/e-hoogleraar Terahertz Photonic Systems. Hij krijgt bij deze gelegenheid het ereburgerschap van zijn vaderland, uit handen van de Colombiaanse ambassadeur in Nederland. Hoogleraar Tafur Monroy krijgt deze erkenning omdat hij op het gebied van photonics en telecommunicatie een boegbeeld is van wetenschappelijk onderzoek en projecten die innovatie bevorderen, omdat hij een voorbeeld is voor jonge Colombianen en omdat hij bijdraagt aan het genereren van kansen en vooruitgang voor het land.

Ivo Jongsma
(Communications Adviser)