TU/e kan Irène Curie Fellowship-programma na aanpassing hervatten

3 maart 2021

Het streven van het programma is ongewijzigd: minimaal dertig procent vrouwelijke onderzoekers in de vaste wetenschappelijke staf.

De TU/e kan haar succesvolle Irène Curie Fellowship-programma in aangepaste vorm voortzetten. Dit maakte het College voor de Rechten van de Mens (CRM) vandaag bekend. Het universiteitsbestuur is verheugd over de uitspraak. Het programma, dat gericht is op het verhogen van het percentage vrouwen in de vaste wetenschappelijke staf, gaat binnenkort weer van start.

De TU/e introduceerde in 2019 een stevig beleid om het percentage vrouwen in de vaste wetenschappelijke staf te verhogen, het Irène Curie Fellowship-programma. Dat leidde tot een zaak bij het College voor de Rechten van de Mens, dat vorig jaar tot de conclusie kwam dat het programma niet proportioneel was. De universiteit heeft daarom een herziene versie van het beleid opgesteld en ter toetsing voorgelegd aan het CRM.

Het mensenrechtencollege concludeert nu dat het herziene programma geen verboden onderscheid maakt op basis van geslacht. Daarnaast biedt het CRM-oordeel een aantal tips aan de TU/e om het Irène Curie Fellowship-programma zo effectief mogelijk te maken. Het College van Bestuur van de TU/e gaat binnen die ruimte het gewijzigde beleid nog iets aanscherpen.

Het hernieuwde beleid is meer gericht op het aanpakken van de onbalans tussen mannen en vrouwen precies op die plekken waar die onbalans zich voordoet. Het nu door het CRM getoetste beleid kijkt per faculteit, en daarbinnen per functiecategorie, of het streefpercentage van circa dertig procent vrouwelijke wetenschappers is gehaald. Zolang dat niet gehaald is, valt een deel van de vacatures in die categorie binnen het Irène Curie Fellowship-programma. Net als voorheen, mogen in de eerste zes maanden van de werving alleen vrouwelijke kandidaten reageren op die vacatures. Het programma zal in ieder geval lopen tot 2024, met jaarlijkse evaluaties.

“We zijn zeer verheugd dat we dit succesvolle programma nu kunnen voortzetten”, zegt TU/e-voorzitter Robert-Jan Smits. “Ons doel blijft dat binnen vijf jaar minimaal dertig procent van de wetenschappelijke staf vrouw is. Want bij dat percentage wordt een minderheid niet meer als minderheid ervaren. De minderheid voelt zich vrijer om bij te dragen en heeft de positie en invloed die ze verdient."

In de praktijk betekent de aanpassing van het beleid dat straks minder dan de helft van de vacatures voor de vaste wetenschappelijke staf onder het Irène Curie-programma valt. Bij de start van het programma, in 2019, was dat nog honderd procent. “We hebben sinds de start van het programma vrijwel evenveel vrouwelijke (55) als mannelijke wetenschappers (59) aangetrokken” vertelt TU/e-rector Frank Baaijens. ”We hopen deze verhouding vast te kunnen houden met het aangepaste programma.”

Ivo Jongsma
(Communications Adviser)