In de schijnwerpers: belang van sport op de TU/e-campus en apparaten die mensen aanzetten tot beweging

3 augustus 2021

Laatste aflevering van 'Heroes Like You TV' staat nu online.

Sport heeft deze zomer volop in de belangstelling gestaan: het Europees kampioenschap voetbal en de Olympische Spelen hebben de aandacht van miljoenen mensen over de hele wereld getrokken. Dichter bij huis is sport ook erg belangrijk voor de TU/e-campus. Het is het thema van de nieuwste aflevering van 'Heroes Like You TV', en die kun je nu online bekijken.

Studentensportcentrum Eindhoven

Eerder dit jaar kregen we te maken met strenge beperkingen en regels, die nodig waren om de verspreiding van COVID-19 in te dammen. Op de TU/e-campus leidde dit tot de sluiting van veel faciliteiten, waaronder het Studentensportcentrum Eindhoven.

Nu de restricties de afgelopen weken zijn versoepeld, is het sportcentrum echter weer open voor de TU/e-campus.

Raymond Starke - die deel uitmaakt van het managementteam en futsaltrainer is - sprak met 'Heroes Like You TV' over het belang van het sportcentrum en wat we kunnen leren van de atleten en helden die meedoen aan de Olympische Spelen.

Motiverende middelen om je aan te zetten tot sporten

Velen van ons doen aan een of andere vorm van sport, maar soms zijn we lui en komen we onze beloften niet na. En soms is het gewoon moeilijk om de comfortabele bank te verlaten.

Daphne Menheere - postdoctoraal onderzoeker bij het Department of Industrial Design – wil hier wat aan doen. Tijdens haar PhD heeft ze samen met Steven Vos, Mathias Funk, Claire Lallemand en een team van undergraduate en graduate studenten van hetzelfde departement een aantal unieke apparaten ontwikkeld.

In de aflevering beschrijft Daphne een aantal van die apparaten, variërend van een motiverende kleerhanger tot een kunstobject dat je hardloopwedstrijd twee dagen later visualiseert. En natuurlijk koppelt ze een van de apparaten aan de atleten die deelnemen aan de Olympische Spelen.

Over ‘Heroes Like You TV’

'Heroes Like You TV' is een online nieuwsbulletinserie waarin het laatste nieuws en de gebeurtenissen uit de viering van ons Lustrumjaar voor het voetlicht worden gebracht. Het wordt gepresenteerd door Dr. Barry Fitzgerald - Science Communication Officer van de TU/e.

Barry Fitzgerald