MSc student Wies Ruyters: 'Als je bereid bent er hard voor te werken, kan calculus bijna niet misgaan'

3 augustus 2021

In de podcastserie 'Van student tot ingenieur' vertellen TU/e-studenten over hun ervaringen met studeren aan een technische universiteit.

Is wiskunde aan een technologische universiteit echt zo anders dan wiskunde op de middelbare school? In de podcastserie 'Van scholier tot engineer' vertellen onze studenten Wies en Alexandra je er alles over. Ze delen hun eigen ervaringen en geven je handige tips.

Aan de TU/e heet wiskunde 'calculus'. Het is een basisvak dat elke student moet volgen, ongeacht welke major je kiest. “Maar de opzet is totaal anders dan op de middelbare school”, aldus Wies. “Er zijn interactieve colleges, begeleide zelfstudie, je werkt samen met medestudenten aan opdrachten, volgt tentamenvoorbereiding. Als je dat allemaal doet, kan calculus bijna niet misgaan.”

Alexandra: “Op de middelbare school werd wiskunde B me niet direct aangeraden. Maar ik vond de onderwerpen leuker dan die van wiskunde A dus ik koos het toch. En dat is goed uitgepakt. Mijn advies voor toekomstige studenten? Volg je gevoel. Je hebt geen 9 nodig om aan de TU/e te slagen, zo lang je maar echt geïnteresseerd bent in de onderwerpen.”

Benieuwd naar de podcast? Check alle afleveringen hier of ga naar je favoriete podcastplatform en zoek naar ‘Van scholier tot ingenieur’. Abonneer je op het kanaal om automatisch op de hoogte te blijven van nieuwe afleveringen! Alle podcasts zijn in het Nederlands opgenomen en duren ongeveer een half uur.

Frans Raaijmakers