Samenwerking met industrie nog steeds wereldtop volgens internationale ranking

3 september 2021

TU/e scoort hoog op innovatiekracht en kennisoverdracht in nieuwste Times Higher Education World University Rankings.

De TU/e behoort nog altijd tot de wereldtop als het gaat om inkomsten vanuit de industrie, een maatstaf voor de innovatiekracht van universiteiten. Slechts 14 universiteiten scoren hoger dan de TU/e in de gisteren gepubliceerde Times Higher Education World University Rankings 2022, die ruim 1600 universiteiten heeft beoordeeld.

De TU/e behaalt 99,9 van de 100 punten op de indicator Industry income (knowledge transfer). Dat is goed voor een gedeelde vijftiende positie op de wereldranglijst, en een gedeelde vijfde positie op de Europese ranglijst. In Nederland scoort alleen Wageningen University & Research beter.

De Industry income-indicator meet hoeveel inkomsten een universiteit genereert met overdracht van kennis naar het bedrijfsleven, gemeten naar de omvang van de wetenschappelijke staf. De score is “een maatstaf voor de mate waarin bedrijven bereid zijn om te betalen voor onderzoek en het vermogen van universiteiten om financiering te vinden in de vrije sector”, zo valt te lezen op de website van THE.

Brainport

Samenwerking met het bedrijfsleven is vanouds een van de sterke punten van de TU/e, en een belangrijke reden waarom studenten en onderzoekers hier willen studeren en werken. De campus van de TU/e is het middelpunt van een van de grootste technologiehubs in de wereld, Brainport Eindhoven. Kennisinstellingen en honderden bedrijven werken hier samen aan de oplossing van maatschappelijke uitdagingen op het gebied van kunstmatige intelligentie, duurzaamheid, gezondheid en mobiliteit.

rankings

De Times Higher Education World University Rankings is een van de belangrijkste internationale ranglijsten voor het beoordelen van prestaties van universiteiten. Voor de nieuwste lijst zijn meer dan 1600 verschillende universiteiten in 99 landen en gebieden beoordeeld op verschillende factoren. Behalve innovatiekracht zijn dat onder meer onderwijs, onderzoek en internationale positionering.

Voor de zesde jaar op rij staat de universiteit van Oxford op de eerste plaats, gevolgd door Caltech en Harvard in de VS. Voor de eerste keer staan er twee universiteiten uit China in de top 20. In de algemene ranglijst staat de TU/e op plaats 201 – 250.

Henk van Appeven
(Communications Adviser)