TU/e ondersteunt getroffenen van oorlog in Oekraïne

4 maart 2022

Met onder meer een noodfonds, mentale ondersteuning en diverse activiteiten biedt TU/e studenten en medewerkers hulp in deze moeilijke tijden.

Als blijk van steun aan Oekraïne hebben Oekraïense studenten tijdens een ceremonie op de TU/e-campus de Oekraïense vlag gehesen (foto: Bart van Overbeeke).

De TU/e is geschokt door de Russische invasie in Oekraïne en leeft mee met iedereen die hierdoor getroffen wordt. Om studenten en medewerkers te helpen die in de financiële problemen komen als gevolg van de oorlog in Oekraïne, is een fonds voor noodsteun opgericht. Ook biedt de universiteit via een centraal contactpunt ondersteuning voor de mentale gevolgen van de oorlog en zijn door studenten en medewerkers al verschillende acties opgezet om mensen in Oekraïne te steunen.

Met het noodfonds biedt de TU/e financiële hulp voor studenten met een Oekraïense of (Wit-)Russische (dubbele) nationaliteit die direct worden getroffen door de oorlog in Oekraïne. Nu bijvoorbeeld tegoeden niet meer bereikbaar zijn of er geen geld ontvangen kan worden van familie, kunnen studenten met dit noodfonds geholpen worden bij hun eerste levensbehoeften.

Naast het noodfonds heeft Universiteitsfonds Eindhoven een fonds van 100.000 euro opgezet, bestaande uit donaties van oud-studenten. In overleg met Oekraïense wetenschappers en studenten aan de TU/e wordt bekeken hoe dit bedrag het best kan worden besteed.

Sterke gemeenschap

Ook heeft de universiteit oog voor de mentale gevolgen van de oorlog. Voor iedereen die behoefte heeft om over de situatie te praten of hulp nodig heeft, is een centraal contactpunt ingericht via het mailadres info@tue.nl. Een speciaal team van studenten beantwoordt vragen en kijkt welke hulp of begeleiding er nodig is. Ook wordt gewerkt aan een plek waar studenten en medewerkers samen kunnen komen, verhalen kunnen delen en elkaar kunnen steunen.

Het bestuur van de universiteit spreekt haar dank uit aan iedereen die hulp heeft aangeboden, een actie is gestart of gewoon even contact heeft gezocht met een vriend of collega om te horen hoe het gaat. “We hebben geen invloed op het verdere verloop van de oorlog, maar hebben wel een sterke gemeenschap om ons heen. Zorg voor elkaar en reik elkaar de hand, zodat eenieder die dat nodig heeft zich gesteund voelt.”

Barry van der Meer
(Head of Department)