Prestigieuze UPS George D. Smith-prijs voor wiskundemaster TU/e

5 april 2022

De internationale onderwijsprijs wordt gezien als een van de belangrijkste in de industriële en toegepaste wiskunde.

Ingang van de faculteit Mathematics and Computer Science

De faculteit Mathematics and Computer Science heeft de 2022 UPS George D. Smith Prize gekregen voor haar masteropleiding Industrial and Applied Mathematics (IAM). De prestigieuze prijs wordt uitgereikt door INFORMS, de belangrijkste internationale vereniging voor professionals in dit vakgebied, en is een erkenning voor de bijzondere kwaliteit van de master, die studenten opleidt tot experts in de besliskunde.

Bij de bekendmaking van de prijs prees INFORMS IAM voor "zijn ongeëvenaarde inspanningen om de volgende generatie van leiders op het gebied van besliskunde op te leiden. Hun niet aflatende werk heeft ongetwijfeld bijgedragen aan het versterken van de banden tussen de academische wereld en het bedrijfsleven."

Pioniers

De TU/e heeft altijd een sleutelrol gespeeld op het gebied van besliskunde, met pioniers als Edsger Dijkstra en Jacques Benders. Sinds twintig jaar biedt de TU/e een speciaal masterprogramma op dit belangrijke vakgebied aan, waaraan op dit moment 161 studenten deelnemen.

Het programma, een van de vijf masters die door de faculteit Mathematics and Computer Science worden aangeboden, is bedoeld om studenten op te leiden tot experts in het aanpakken en oplossen van problemen in technologie en industrie vanuit een wiskundig perspectief.

"IAM is een van de weinige wiskundeprogramma's in Nederland met een duidelijke toegepaste signatuur", zegt Alessandro Di Bucchianico, directeur van het programma. "Het biedt studenten de mogelijkheid om zich niet alleen te ontwikkelen als onderzoeker, maar ook als industrieel ingenieur of als professional in het onderwijs."

Alessandro Di Bucchianico

Samenwerking met het bedrijfsleven

De masteropleiding profiteert sterk van het unieke ecosysteem van hightech bedrijven in Eindhoven. De samenwerking met het bedrijfsleven begint al in het eerste semester van de academische opleiding en gaat door tot ver na het afstuderen. De locatie in de Brainport-regio biedt afgestudeerden ook carrièremogelijkheden die elders niet mogelijk zijn.

"We zijn vereerd dat we de UPS George D. Smith Prize van INFORMS mogen ontvangen," zegt Di Bucchianico. "Het is een eerbetoon aan onze afdeling, aan onze studenten en aan al diegenen achter de schermen die ervoor gezorgd hebben dat ons programma deze prijs waardig is.”

Over INFORMS

Met meer dan 12.500 leden van over de hele wereld is INFORMS de toonaangevende internationale vereniging voor professionals in besliskunde, managementwetenschappen, economie, gedragswetenschappen, statistiek, kunstmatige intelligentie, data science, toegepaste wiskunde en aanverwante vakgebieden.

De UPS George D. Smith Prijs is genoemd naar de overleden CEO van UPS en werd in het leven geroepen om de banden te versterken tussen het bedrijfsleven en de instellingen voor hoger onderwijs die jonge beoefenaars van besliskunde opleiden. De prijs wordt toegekend aan een faculteit of programma voor zijn  doeltreffende en innovatieve voorbereiding van studenten tot experts in besliskunde.

De prijs werd maandag 4 april uitgereikt aan professor Maria Vlasiou en IAM-alumna Anke Simons tijdens een ceremonie op de jaarlijkse INFORMS Business Analytics-conferentie in Houston, Texas.

Meer informatie

Ben je geïnteresseerd in deze prijswinnende master? Kijk dan op de homepage van Industrial and Applied Mathematics. Of bekijk deze video waarin de master werd gepresenteerd aan de jury van de UPS George D. Smith-prijs.

Henk van Appeven
(Communications Adviser)