Hable One maakt smartphones toegankelijk voor blinden en slechtzienden

7 oktober 2020

De startup Hable brengt een apparaat op de markt waarmee blinden hun smartphone kunnen bedienen met brailleschrift, de Hable One.

De Hable. Foto: Bart van Overbeeke

De smartphone is een belangrijk onderdeel geworden van ons werk en dagelijks leven. Het platte scherm van een smartphone is voor blinden en slechtzienden lastig te bedienen. Wereldwijd voelen miljoenen mensen zich door dit soort ongemakken minder betrokken bij de maatschappij. Daar wil Hable met hun apparaat verandering in brengen. Zo kunnen blinden en slechtzienden hun smartphone ook volledig zelfstandig gebruiken.

“Veel innovaties in onze markt zijn nog altijd gebaseerd op de brailletypmachine van vroeger. Daar hebben wij verandering in gebracht door te focussen op de smartphone”, zegt Freek van Welsenis, medeoprichter van Hable. De oprichters werken vanuit hun passie om blinden en slechtzienden onafhankelijker te maken. Toen Ayushman Talwar , medeoprichter, het eerste prototype van de Hable One maakte om zijn blinde opa te helpen, had hij nooit verwacht dat het zou uitgroeien tot een volwaardige startup. Het team heeft dan ook één duidelijke missie: de wereld voor iedereen digitaal toegankelijk maken.

Zes toetsen

De Hable is een apart apparaatje dat gekoppeld is aan de smartphone. Hiermee kunnen blinden en slechtzienden typen en navigeren door hun telefoon. Met de zes toetsen kunnen zij op basis van brailleschrift alle letters, cijfers en leestekens typen. Met de twee functietoetsen is de telefoon te bedienen door middel van VoiceOver en Talkback software. Dit zit op elke smartphone en zorgt ervoor dat iedere actie uitgesproken wordt voor de gebruiker. De smartphone zelf kan tijdens het bellen of appen gewoon in de tas of broekzak blijven zitten.

Freek van Welsenis, mede-oprichter van Hable. Eerder dit jaar won hij de Global Student Entrepeneur Award 2020.

Afgelopen zomer heeft Hable een test uitgevoerd met veertig blinden en slechtzienden. Na twee weken gaf 85 procent van de deelnemers aan het product graag te willen houden. Hierna heeft de helft van de deelnemers het ook daadwerkelijk aangeschaft. “De testperiode verliep beter dan verwacht, deelnemers waren meteen heel enthousiast”, vertelt Welsenis. “Dat zorgde ervoor dat we sneller naar de markt konden.”

De eerste ideeën voor het product opstonden bij innovatie community TU/e innovation Space. Later is Hable onderdeel geworden van accelerator Sparkplug. Daar heeft het team de laatste stappen naar de markt kunnen zetten. “Sparkplug heeft veel kennis en ervaring in het opzetten en runnen van een bedrijf. Daarom helpen zij ons bijvoorbeeld bij het maken van een strategie”, legt Welsenis uit.

Andere toepassingen

De Hable One is pas net op de markt, maar het team denkt al na over andere manieren om smartphone voor een groter publiek toegankelijk te maken. “Nu richten we ons voornamelijk op mensen die blind of zeer slechtziend zijn. In de toekomst willen we ook kijken naar oplossingen voor mensen met een mildere visuele beperking”, zegt Welsenis. “Dat is weer een hele andere markt waar we nog veel meer mensen kunnen helpen.”

Bron: Innovation Origins

Barry van der Meer
(Head of Department)