Giften stromen binnen voor Giro555-inzamelactie van TU/e

8 maart 2022

Heb je nog niet gegeven? De actie loopt nog steeds. Dus aarzel niet en doe een donatie!

Binnen anderhalve dag heeft de inzamelactie van de TU/e al meer dan 40.000 euro opgehaald voor de bevolking van Oekraïne en de vele vluchtelingen in de buurlanden. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de bijdrage die het College van Bestuur maandagochtend als eerste deed op onze speciale Giro555-actiepagina. We bedanken iedereen voor zijn of haar gulle gave en hopen dat de donaties blijven doorgaan! Het Oekraïense volk heeft onze hulp juist nu hard nodig.

Update 15 maart: Inmiddels is de TU/e-actiepagina gesloten (maar je kan natuurlijk wel nog storten via het algemene Giro555-pagina). De eindstand van de TU/e-actie bedraagt 46.170 euro. In totaal hebben 860 mensen een donatie gegeven. Onze dank is groot!

De oorlog in de Oekraïne zorgt voor ongekend menselijk leed. Vluchtende burgers, jong en oud, verlaten huis en haard. Velen van hen hebben niks meer. Ook de materiële schade is groot. Omdat de noodtoestand is afgekondigd en mannen tussen de 18 en 60 jaar in Oekraïne moeten blijven om hun land te verdedigen, staan veel ontheemde vrouwen en kinderen er alleen voor. Deze ontwikkelingen dreigen uit te lopen op een humanitaire ramp voor 44 miljoen Oekraïners.

De TU/e doet veel om de getroffenen op onze campus te ondersteunen, maar de universiteit wil ook actief iets doen voor de miljoenen slachtoffers in Oekraïne en zij die op de vlucht zijn. Het College van Bestuur besloot daarom een bedrag van 20.000 euro (1 euro voor iedere student en medewerker) te storten op Giro555.

Doe jij mee?

Tegelijk deed het bestuur een oproep aan iedereen binnen en buiten de universiteit om te helpen dat bedrag ten minste te verdubbelen. Dat is dus inmiddels meer dan gelukt. Maar de actie is nog niet voorbij. Dus ga naar onze actiepagina en doneer, als je dat nog niet hebt gedaan! Kies voor “Doneren aan het hele team” om aan de TU/e-teller bij te dragen.

De landelijke Giro555 actiedag ‘Samen in actie voor Oekraïne’ heeft geleid tot een voorlopige tussenstand van meer dan 106 miljoen euro. Dat is op twee na het hoogste bedrag dat ooit is opgehaald voor een Giro555-actie. Verwacht wordt dat het bedrag de komende dagen en weken nog verder zal groeien.

Henk van Appeven
(Communications Adviser)