Bert Meijer lid van de National Academy of Sciences

9 mei 2022

Bert Meijer is de allereerste TU/e-hoogleraar die lid wordt van de National Academy of Sciences (NAS).

Bert Meijer. Foto: Elodie Burrillon.

Universiteitshoogleraar Bert Meijer is begin mei 2022 verkozen tot lid van de National Academy of Sciences (NAS) in Amerika. Lidmaatschap voor niet-US burgers is niet vanzelfsprekend. Op dit moment zijn er slechts 13 andere, nog levende, Nederlandse leden. Meijer is de allereerste TU/e-hoogleraar die lid wordt van de  NAS.

De Amerikaanse NAS is een particuliere non-profit organisatie van vooraanstaande wetenschappers. Opgericht door een decreet van het Congres en ondertekend door president Abraham Lincoln in 1863, is de NAS belast met het bieden van onafhankelijk, objectief advies aan de Verenigde Staten van Amerika op het gebied van wetenschap en technologie. Daarnaast brengt de NAS het multidisciplinaire wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) uit. Wetenschappers worden door hun collega’s (peers) voorgedragen en gekozen om lid te worden, vanwege hun excellente bijdragen aan de wetenschap.

“Ik ben zeer verheugd en vereerd dat ik tot internationaal lid van de Amerikaanse National Academy of Sciences ben gekozen”, zegt Bert Meijer. “Dit is alleen mogelijk geweest door de geweldige wetenschap van de vele voormalige en huidige groepsleden in samenwerking met vele collega's in Eindhoven en elders. Ik ben zeer dankbaar voor hun voortdurende steun en voor de uitstekende wetenschappelijke en technische omgeving welke is gecreëerd aan de TU/e en de faculteiten Chemical Engineering and Chemistry en Biomedical Engineering, als ook in het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen.”

Het gebouw van NAS in Washington DC. Foto: EQRoy/Shutterstock

In totaal heeft de NAS dit jaar 120 nieuwe Amerikaanse leden en 30 internationale leden toegelaten, vanwege hun bijdragen aan onderscheidend en origineel wetenschappelijk onderzoek. De nieuwe leden brengen het totaal aantal actieve leden op 2.512, aangevuld met 517 internationale leden. Onder de nog levende Nederlandse leden zijn bekende wetenschappers zoals Nobelprijswinnaars Gerard 't Hooft en Ben Feringa.

Frans Raaijmakers