Studenten TU Eindhoven winnen eerste autonome race op het circuit in Barcelona

9 augustus 2021

Elektrische racewagen van team University Racing Eindhoven eindigt in zes van de zeven disciplines in top drie en wint het eindklassement

URE in actie op het circuit in Barcelona. Foto: URE

Studententeam University Racing Eindhoven (URE) heeft in zijn eerste race in de autonome klasse van de Formula Student competitie direct het eindklassement gewonnen. Op het Formule 1-circuit van Barcelona eindigde de zelfrijdende auto van de TU Eindhoven in zes van de zeven disciplines in de top drie. Tijdens het onderdeel ‘uithoudingsvermogen’ haalde geen enkel deelnemend team de eindstreep.

De afgelopen week scheurde de elektrisch aangedreven racewagen zonder menselijke hulp over Circuit de Barcelona-Catalunya. De auto reed op een autonoom systeem dat volledig is ontworpen door studenten van de TU Eindhoven. De tegenstanders waren universiteiten uit de hele wereld.

Enorme prestatie

“We zijn blij en trots”, reageert teamleider Dion Engels vanaf het circuit. Hij noemt het een enorme prestatie dat het Eindhovense studententeam tijdens zijn eerste deelname aan de autonome racedisciplines in Spanje direct het eindklassement op zijn naam schrijft. URE wint een bedrag van 1000 euro met de eerste plaats. Op de tweede en derde plek zijn de studententeams uit Barcelona en Lissabon geëindigd.

URE bereidt zich voor op de race. Foto: URE

Een smetje op het feest is het feit dat het onderdeel ‘uithoudingsvermogen’ niet volgens plan verliep. Het lukte de Eindhovense racewagen net als de zes andere teams uit onder meer de VS, Portugal en Tsjechië niet om de tien ronden van ongeveer 300 meter uit te rijden. Engels: “Daar baal ik van. Tijdens de testdagen maakte onze racewagen die rondjes wel vol.”

Volgens Engels heeft dit te maken met de omstandigheden in Barcelona. “Kleine veranderingen ten opzichte van de testlocatie, zoals een ander type ondergrond, een flinke helling en de stand van de zon, hadden een grote impact op de zelfrijdende racewagens. Het bleek daardoor voor de auto lastiger dan gedacht om de baan optimaal in kaart te brengen. Een afwijking van een paar meter zorgde ervoor dat we deze racediscipline niet konden uitrijden.”

De autonome auto van URE. Foto: URE

Designproces

Tijdens de overige disciplines behaalde URE telkens een score die goed was voor een top drie notering. Daarbij ging het niet alleen om racedisciplines als bochtensnelheid, acceleratie en een kwalificatieronde; ook het hele designproces is door juryleden uit de auto-industrie beoordeeld. Daarnaast moesten de deelnemende teams een gedetailleerd overzicht maken van al hun kosten, onderdelen en arbeidsprocessen en een winstgevend businessmodel opstellen.

Engels: “We zijn de afgelopen jaren met meer dan vijftig man bezig geweest met de bouw van de elektrische en autonome raceauto en de uitwerking van het businessmodel. Dat was niet altijd makkelijk in coronatijd, want veel moest vanachter de laptop gebeuren. Dat komt de teamspirit en de motivatie niet ten goede, daarom kunnen we extra trots zijn. We hebben veel geleerd in Barcelona. Deze ervaring nemen we mee met als doel om volgend jaar ook de laatste discipline volledig uit te rijden.”

Frans Raaijmakers