Wiskundige Jim Portegies nieuw lid van Jonge Akademie

9 december 2021

De Jonge Akademie krijgt er een TU/e-lid bij: universitair docent wiskunde Jim Portegies treedt toe tot het nationale platform van jonge topwetenschappers.

Jim Portegies. Foto: Lieke Vermeulen

Wiskundige Jim Portegies is een van de tien nieuwe leden die komend jaar toetreden tot de Jonge Akademie van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Portegies is al lid van de Eindhovense Young Academy of Engineering. De komende vijf jaar voegt hij zich bij het nationale eregezelschap van vijftig topwetenschappers. Hij wil zich hardmaken voor een combinatie van vriendelijkheid en kwaliteit in wetenschap en onderwijs.

Portegies is universitair docent en onderzoeker bij het Centre for Analysis, Scientific computing and Applications (CASA). Daar werkt hij onder andere aan algoritmes die menselijk leren nabootsen. “Mijn werk is gedreven door het idee dat achter menselijk leren een wiskundig proces ligt. Ik probeer dat proces bloot te leggen en te analyseren”, vertelt de wetenschapper. Ook werkt zijn onderzoeksgroep aan het ontwikkelen van een kunstmatige wiskundedocent. “Daarmee is de cirkel rond”, lacht Portegies. Zelf geeft hij twee belangrijke eerstejaars wiskundevakken.

Meer inspraak academici

Bij de Jonge Akademie wil Portegies graag bijdragen aan een betere samenwerking tussen het middelbaar en basisonderwijs en de academische wereld. “We beschouwen hoe studenten binnenkomen vaak als een gegeven, terwijl het fijn zou zijn als ze misschien meer van een bepaalde stof hadden geweten. Dat heeft consequenties voor ons onderwijs.” Portegies vindt dat academici meer inspraak zouden moeten hebben. “Ik denk dat de Jonge Akademie daar goed bij zou kunnen helpen.”

Foto: Lieke Vermeulen

Bovendien wil Portegies zich gaan inzetten voor meer vriendelijkheid in onderwijs en de academische wereld. “We hebben een groot probleem op het gebied van welzijn”, zegt hij. “Ik zie collega’s worstelen met werklast, faalangst of bijvoorbeeld het imposter syndrome. Ook kan de academische wereld erg hard zijn, bijvoorbeeld met wetenschappers die elkaar met reviews helemaal de grond in boren. Ik schrik soms van wat ik om me heen zie, ook in Eindhoven.”

Welzijn is ook bij de Jonge Akademie een belangrijk thema, weet de wiskundige. “Zij hebben bijvoorbeeld het programma Erkennen en Waarderen. Uitgangspunt daarvan is dat niet elke wetenschapper álles hoeft te kunnen”, zegt Portegies. “Het is maar de vraag of het realistisch is om in onderwijs, onderzoek bestuur én valorisatie te excelleren.”

Cultuurverandering

Als studenten en wetenschappers vriendelijker tegen elkaar, maar vooral ook zichzelf zouden zijn dan zou dat zowel hun welzijn als de kwaliteit van hun werk ten goede komen, zegt Portegies. “Sommige van mijn studenten denken bijvoorbeeld bij moeilijke vakken die ik geef al snel dat ze niet slim genoeg zijn of zelfs niet op hun plaats zijn bij de studie. Ik probeer met ze in gesprek te gaan en ruimte voor ze te creëren. Als het ze lukt om hun onzekerheden even te laten voor wat ze zijn, kunnen ze zich beter op de wiskunde concentreren. Dat zie je direct terug in de kwaliteit van hun werk”

Portegies vindt dat een cultuurverandering nodig is in de academische wereld. “Dat is een langzaam proces, maar ik denk wel dat het mogelijk is. Het is belangrijk om steeds weer het gesprek te openen met elkaar, net zoals ik met studenten probeer. We vinden het in onze gemeenschap erg lastig om over bepaalde thema’s te praten, zoals bijvoorbeeld over sociale veiligheid. Ik zou graag zien dat we dit met elkaar toch gaan leren.”

Bron: Cursor

Barry van der Meer