Winnaars Best Teacher Award 2021 Mark Bentum en Reinoud Lavrijsen

Wat we kunnen leren van onze ‘best teachers’

10 november 2021

Winnaars 'best teacher awards' Mark Bentum en Reinoud Lavrijsen delen hun onderwijskundige wapens.

Mark Bentum (links) en Reinoud Lavrijsen. Foto's: Tim Meijer en Richard van de Ketterij

Het stof van de euforie na het winnen van de onderwijsprijzen tijdens MomenTUm 2021 is inmiddels wat neergedaald bij Mark Bentum en Reinoud Lavrijsen. Studenten kozen Bentum van Electrical Engineering en Lavrijsen van Applied Physics als beste bachelor- en masterdocent van onze universiteit. Interviews met deze gepassioneerde docenten geeft inzicht in hun succes. Naast natuurlijk diepgaande en gepassioneerde vakkennis zijn humor en openheid belangrijke wapens.

Mark Bentum: “Uitleggen aan een ander is de hoogste vorm van leren”

Hoogleraar Mark Bentum (Electrical Engineering) geeft in de bachelorfase onder meer het verplichte vak Electromagnetics II. Dat doet hij zó goed, dat hem tijdens MomenTUm de titel beste bachelordocent werd toegekend. Geheim van de smid: humor gebruiken en de studenten vanaf dag één betrokken maken bij het vak. “Hatsiflats, direct aan de gang.”

De verrassing van de winst spat van de foto af die op zaterdag 16 oktober werd gemaakt van de best bachelor teacher 2021-22. “Ik heb de pitches van mede-genomineerden (Jim Portegies, Bettina Speckmann en Hans Jeekel - red.) niet gezien en ik wist écht niet of ik zou winnen”, zegt Bentum. We spreken hem via een beeldscherm. Als hij naar buiten kijkt ziet hij de enorme telescopen van Dwingeloo, want hij is in zijn werkkamer in het sterrenkunde-instituut ASTRON, waar hij momenteel drie dagen per week werkt.

Lees het complete interview met Mark Bentum hier.

Reinoud Lavrijsen: “Ik wil kritische denkers opleiden”

De TU/e Best Master Teacher Award is niet de eerste prijs die Reinoud Lavrijsen ontving, maar wel de leukste. De universitair hoofddocent bij Applied Physics won bijvoorbeeld al de Nationale Wetenschapsquiz in 2016, een Rubicon in 2011 die de overtocht naar Cambridge mogelijk maakte en een Venibeurs die hem weer naar Eindhoven bracht, maar de award die hij tijdens MomenTUm ontving past helemaal bij zijn passie. “Die is: jonge mensen dingen aanleren en ze er hun eigen weg in te laten vinden.”

Voor de oude opzet van het vak Nanomagnetisme had STOOR, de onderwijscommissie van Applied Physics (AP), Reinoud Lavrijsen al vaker een onderwijsprijs toegekend, maar nu hij dit jaar het vak volledig lock-down-proof heeft gemaakt, kreeg hij die eer van de héle TU/e-gemeenschap. De student council koos de zijne uit de pitches van de drie genomineerden, Lavrijsen, Wybo Houkes (IS) en Zümbül Atan (IE), als allerbeste.

Lees hier het complete interview met Reinoud Lavrijsen.

Deze interviews zijn gemaakt door en eerder gepubliceerd op de website van Cursor.

Meer over onze strategie