TU/e kondigt EAISI aan: nieuw instituut voor slimme machines

11 juli 2019

De Technische Universiteit Eindhoven trekt vijftig extra hoogleraren en (hoofd-)docenten aan voor onderwijs en onderzoek op het gebied van AI.

De Technische Universiteit Eindhoven richt een instituut voor Kunstmatige intelligentie (AI) op dat tot de Europese top moet gaan behoren. Dit om te voldoen aan de sterk stijgende vraag naar opleidingen, ingenieurs en kennis op het gebied van AI. Het Eindhoven Artificial Intelligence Systems Institute (EAISI, spreek uit: ‘easy’) bundelt de bestaande activiteiten van de TU/e op het gebied van AI, zoals het Data Science Center Eindhoven en het High Tech Systems Center. Daarnaast worden er vijftig extra hoogleraren en (hoofd-)docenten aangenomen voor onderwijs en onderzoek op het gebied van AI. EAISI legt de nadruk op het gebruik van slimme algoritmen in machines, zoals robots en zelfrijdende auto’s, vanouds een sterk punt van de TU/e. De totale besteding van de universiteit is zo’n 100 miljoen euro over vijf jaar tijd. Daarnaast worden er nog externe fondsen aangetrokken.

Kunstmatige intelligentie speelt nu al een belangrijke rol in het onderzoek en onderwijs van de TU/e. Zo’n honderd wetenschappers in Eindhoven zijn dagelijks bezig met het ontwikkelen van nieuwe kennis en slimme toepassingen van deze technologie. Ze ontwikkelen prijswinnende voetballende robots, mensvriendelijke drones voor de gezondheidszorg, 3D-beeldherkenningssystemen voor zelfrijdende auto’s, medische beeldanalyse op basis van deep learning, en slim gebruik van data van gezondheidsapps.

Met EAISI wil de TU/e de volgende stap zetten in de ontwikkeling van AI. “Vroeger zat AI met name in de cyberwereld, bij Google, Booking.com, Spotify en andere consumentenplatforms. Nu evolueert AI richting velden waarin de TU/e traditioneel sterk is, zoals High Tech Systems en Human Technology Interaction. Bij EAISI worden de machines intelligent”, aldus Carlo van de Weijer, directeur van het nieuwe instituut.

Tekst gaat verder onder infoblok.

Wat is AI?

Kunstmatige intelligentie of Artificial Intelligence (AI) gebruikt grote hoeveelheden data om machines automatisch beslissingen te laten nemen. Denk aan routeplanners, camera’s met gezichtsherkenning of vertaalsoftware. Die beslissingen worden genomen door algoritmen, rekenmodellen die op basis van regelmatige patronen in data de meest geschikte oplossing kiezen. Kunstmatige intelligentie werkt vaak sneller en preciezer dan mensen, en is daarom een stuk goedkoper. Bovendien zien slimme algoritmen vaak dingen die het menselijk oog ontgaan. Maar automatisch genomen beslissingen stuiten ook op morele, sociale of politieke bezwaren. Denk aan mogelijke vooroordelen in de data, privacy van gebruikers en beveiliging van computers tegen inbraak. Kunstmatige intelligentie heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen omdat er steeds meer data beschikbaar zijn via browserkliks, zoekopdrachten in Google en locatiedata op je smartphone. Ook wordt de rekencapaciteit van computers steeds groter, waardoor de algoritmen steeds sneller hun werk kunnen doen. Behalve door gebruikers van software, worden er ook steeds meer data geproduceerd door sensoren in apparaten, zoals auto's of slimme machines. AI ontmoet hier de wereld van de high-tech industrie, waarmee de weg openligt voor allerlei nieuwe toepassingen.

Behalve slimme machines wil EAISI ook machines maken waar de samenleving baat bij heeft. Er is in het nieuwe instituut dan ook nadrukkelijk oog voor morele en ethische aspecten van deze technologie. Dit moet waarborgen dat de slimme machines geen vooroordelen hebben, aanvoelen wat mensen van ze willen, en open en betrouwbaar zijn over hun doelen en waarden.

Arbeidsmarkt

EAISI wil de komende jaren vijftig nieuwe hoogleraren en (hoofd-)docenten aantrekken op het gebied van AI. Van de Weijer is optimistisch dat dat ook in een krappe arbeidsmarkt gaat lukken. “Ik denk dat Nederland niet achteraan loopt qua vestigingsklimaat. Eindhoven is redelijk betaalbaar en je kunt er prettig wonen. We hebben niet te klagen over de mensen die bij ons willen studeren en werken.” De totale besteding van de universiteit is zo’n 100 miljoen euro over vijf jaar tijd. Het is de bedoeling dat er daarnaast nog externe fondsen aangetrokken worden.

De TU/e werkt in het nieuwe instituut nauw samen met studententeams zoals Fruitpunch en TechUnited en het bedrijfsleven in de regio Brainport. Zo zijn er onder meer contacten met ASML, Philips en NXP. Nadere bijzonderheden worden begin september bekendgemaakt.

Meer informatie? Mail ons op eaisi@tue.nl. Of volg ons op @TUeEAISI .

Geïnteresseerd?

Wil je de maatschappij verder helpen door bij te dragen aan het onderzoeksgebied Kunstmatige Intelligentie? Kijk dan wat TU Eindhoven te bieden heeft op het gebied van onderzoek en onderwijs.