MomenTUm grootser dan ooit in lustrumfeestweek

11 oktober 2021

Driedaags programma vol show en prijzen als hoogtepunt van het jaar waarin de TU/e haar 65ste verjaardag viert.

Foto's: Bart van Overbeeke

De uitreiking van het 50.000ste TU/e-diploma, een ‘walk of fame’ voor afgestudeerden, de bekendmaking van de winnaars van de Academic Awards, de Marina van Damme Award en de Best Teacher Award, een studentenfeest met onder andere Kriss Kross Amsterdam. Het mag duidelijk zijn: MomenTUm is dit jaar groter én grootser dan ooit. De viering van de 65ste verjaardag van de TU/e krijgt zo een knallend hoogtepunt, in een ‘lustrumfeestweek’ met ook de opening van de Dutch Design Week en het Heroes Like You Festival.

Waar MomenTUm vorig jaar nog noodgedwongen digitaal moest plaatsvinden, is het in 2018 opgezette evenement terug zoals het bedoeld is: een spraakmakende en uitbundige viering van alle academische plechtigheden en diplomaceremonies. Ter gelegenheid van het 65-jarige bestaan van de TU/e is het evenement dit lustrumjaar éxtra feestelijk en met een programma van donderdag 14 tot zaterdag 16 oktober duurt het bovendien éxtra lang.

Walk of fame

MomenTUm biedt in de eerste plaats letterlijk een podium aan alle afgestudeerde bachelorstudenten in drie opeenvolgende shows op vrijdag en zaterdag - elk voor een ander trio aan faculteiten en alle gepresenteerd door wetenschapsjournalist en theatermaker Diederik Jekel.

Met duizend studiegenoten tegelijk krijgen ze een feestelijke huldiging in een walk of fame over de catwalk die in Forum (de hal voor het gebouw MetaForum) is geplaatst. Ook de studenten die vorig jaar vanwege corona het behalen van hun bul niet uitbundig konden vieren, zijn hiervoor uitgenodigd.

Het in de lucht gooien van de caps is een van de hoogtepunten van MomenTUm.

De shows bieden genoeg ander vermaak voor de ruim 3.500 genodigde toeschouwers met optredens van studentenmuziekvereniging Quadrivium, studentendansvereniging Footloose en zanger Wilbert Pigmans, bekend van de hit ‘De Toreador’. Het gezamenlijk de lucht in gooien van de caps door alle bachelorafstudeerders mag natuurlijk ook niet ontbreken.

Inspiratie voor het vervolg van de carrière van afgestudeerden komt tijdens de drie shows van alumni Angelique Balguid (Philips), Lex Hoefsloot (Lightyear) en Edwin van Rest (Studyportals).

Awards

Aan prijzen traditioneel geen gebrek bij MomenTUm. Zo wordt tijdens de eerste show op zaterdag bekend welke onderzoekers zich de beste bachelor- en masterdocent aan de TU/e mogen noemen en de Best Teacher Award mee naar huis nemen. En tijdens de tweede show op zaterdag zal de 50.000ste afgestudeerde student aan de TU/e geëerd worden.

Op vrijdag wordt tijdens een besloten ceremonie de Marina van Damme beurs uitgereikt aan een getalenteerde vrouwelijke alumnus. Met het bedrag van 9.000 euro kan ze bijvoorbeeld haar kennis verbreden en de kansen op de arbeidsmarkt en in haar loopbaan vergroten. De beurs wordt dit jaar voor de 39ste keer uitgereikt.

Feest vieren

Tijdens diezelfde ceremonie zullen ook de winnaars van de Academic Awards feest kunnen vieren. Bekend wordt wie volgens de jury de beste bachelorthesis, masterthesis, PdEng-thesis en PhD-thesis geschreven hebben dit jaar. Daarnaast wordt een Audience Award toegekend aan degene met de meeste publieksstemmen. De uitreiking is live te volgen via deze link.

Uiteraard kan een studentenfeest in het programma niet ontbreken. Dit jaar vindt dit vóór alle andere festiviteiten plaats op donderdagavond, als een knallende aftrap. Met onder meer het dj-trio Kriss Kross Amsterdam en coverband Starstruck kunnen ruim 3.600 studenten hun diploma uitbundig vieren in de markthal van MetaForum.

Hier vind je alle informatie over MomenTUm 2021.

Henk van Appeven
(Communications Adviser)