Startup Aristotle Technologies zet belangrijke stap met actieve investeerder

11 oktober 2022

Aristotle Technologies, kondigde deze week aan dat Erik-Jan van der Linden zich als actieve investeerder heeft verbonden aan de jonge onderneming.

Wim Nuijten, Maurits Overmans en Erik-Jan van der Linden tekenen de samenwerkingsovereenkomst.

Maurits Overmans, medeoprichter en CEO van Aristotle, werkt al anderhalf jaar met een team aan de ontwikkeling van softwareproducten waarmee gebruikers hun cognitieve vaardigheden kunnen verbeteren.

Maurits Overmans, medeoprichter en CEO van Aristotle, werkt sinds anderhalf jaar met een team aan de ontwikkeling van softwareproducten waarmee gebruikers hun cognitieve vaardigheden kunnen verbeteren.

Denk daarbij bijvoorbeeld aan voetballers die leren sneller, betere beslissingen nemen. Samen met PSV hebben ze een eerste versie van het product ontwikkeld. Maar gebruikers kunnen ook zijn kinderen met leerachterstand of hulpverleners die in lastige situaties snel de juiste beslissingen moeten nemen.

Sinds de start van Aristotle is door de inzet, kennis en motivatie van het team een groei bereikt die een veelbelovende potentie laat zien. De TU/e innovation Space omgeving is hierin van grote waarde geweest zegt Overmans. “Het heeft onze ontwikkeling als ondernemers in een stroomversnelling gebracht. Teamleden zijn nu aan het afstuderen en we willen hen graag aan boord houden.”

Volgende stap

Aristotle was toe aan een volgende stap, en daarvoor was een combinatie van expertise en investering nodig. “We zijn op zoek gegaan naar iemand die begrijpt in welke fase Aristotle zit, iemand die succesvol een softwarebedrijf heeft geleid, en die een investering wilde doen om teamleden te behouden.”

Dr. Erik-Jan van der Linden is goed bekend met de TU/e. Hij heeft zowel op universiteiten als in het bedrijfsleven gewerkt, en kent beide werelden goed. In 2004 heeft hij samen met Jack van Wijk, hoogleraar informatica aan de TU/e, het datavisualisatiebedrijf MagnaView opgericht. “Jack van Wijk is een van de internationale cracks op dat vakgebied."

"Al snel zijn we ook het process mining werk van een collega, Wil van der Aalst, gaan toevoegen. Na een fusie in 2016 is de naam veranderd in ProcessGold. De combinatie van data visualisatie en process mining was een goede keus want ProcessGold groeide en is in 2019 verkocht aan AI-bedrijf UiPath."

Begeleider bij TU/e innovation Space

Van der Linden was begeleider in het TU/e innovation Space programma. “Guru is de titel die ervaren ondernemers krijgen die studententeams helpen in dat programma. Ik heb altijd met enorm plezier met masters studenten gewerkt, op de universiteit en in mijn bedrijven. Daardoor bouw je begrip op hoe het voor en na het afstuderen gaat."

"Na de verkoop van ProcessGold had ik tijd om een aantal teams te begeleiden. Aristotle heeft een prachtige propositie, en mooi product, en een geweldig getalenteerd team."

"Aristotle was eraan toe om de volgende stap als startup te maken, en om uit te groeien tot een succesvol softwarebedrijf. Dat is precies waar ik een rol kan spelen."

Eindhoven AI Systems Institute

Van der Linden is ook heel blij met de betrokkenheid van Prof.Dr.Ir. Wim Nuijten, "TU/e hoogleraar en wetenschappelijk directeur van het Eindhoven Artificial Intelligence Systems Institute (EAISI), die net als ik een adviserende rol heeft, maar dan op het technische vlak. Aristotle gaat uitgroeien tot een fantastische onderneming.”

Overmans is enthousiast. “We hebben met institutionele investeerders gesproken, en die blijven we ontmoeten, maar voor nu hebben we iemand bij ons team die hands-on ervaring inbrengt, en die weet hoe het is om een softwarebedrijf succesvol te laten groeien: het team is klaar voor deze stap. “

Erik-Jan van der Linden

Erik-Jan van der Linden is een ervaren ondernemer en investeerder in high tech.

Hij was medeoprichter van softwarebedrijven MagnaView en ProcessGold, waar hij optrad als CEO. ProcessGold werd in 2019 overgenomen door RPA-leverancier UiPath. Sindsdien investeert hij actief in early stage high tech startups, en coacht hij studententeams.

Erik-Jan publiceerde een boek over process mining (2021) en een boek over ondernemerschap (2022; zie erikjanvanderlinden.com).