Luc Brunsveld en Marc Geers verkozen tot lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen

12 mei 2022

Hoogleraar chemical biology Luc Brunsveld en hoogleraar mechanics of materials Marc Geers worden op 12 september formeel ingehuldigd als nieuwe leden van de Akademie.

Luc Brunsveld, hoogleraar chemische biologie, en Marc Geers, hoogleraar materiaalmechanica, zijn verkozen tot nieuwe leden van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). De benoeming tot lid van de Akademie is een grote eer, aangezien de KNAW het belangrijkste Nederlandse genootschap voor topwetenschappers is. Het lidmaatschap van de KNAW geldt voor het leven, en het tweetal behoort tot de 22 nieuwe leden van dit jaar.

Luc Brunsveld

Luc Brunsveld (1975) heeft een unieke methode ontwikkeld om eiwitcomplexen als samengestelde eenheden te bestuderen en te manipuleren. Zijn kracht is dat hij synthetische en supramoleculaire scheikunde met elkaar verbindt en weet hoe hij deze kan inzetten om actuele biomedische uitdagingen aan te pakken.

Zijn werk strekt zich uit van fundamentele biofysica en wiskundige concepten tot de ontdekking van nieuwe geneesmiddelen. Brunsveld is ook medeoprichter van een innovatieve startup: Ambagon Therapeutics in Eindhoven en San Francisco, een farmaceutisch biotechbedrijf dat zich richt op de stabilisatie van eiwit-eiwitinteracties.

Zijn academische groep en het bedrijf ontwikkelen een nieuwe klasse geneesmiddelen tegen kanker en andere ziekten, op basis van baanbrekende wetenschappelijke kennis van eiwitinteracties. Hierdoor heeft Brunsveld zich een voorvechter van valorisatie getoond.

"De KNAW wil het forum, de stem en het geweten van de wetenschap in Nederland zijn. Het is een eer om nu deel uit te maken van dit meer dan 200 jaar oude instituut, dat helpt om de toekomst van de wetenschap binnen Nederland vorm te geven", aldus Brunsveld, die werkzaam is bij de faculteit Biomedical Engineering aan de TU/e.

Marc Geers

Marc Geers (1964) bestudeert de mechanica van diverse materialen zoals metalen, composieten, keramiek, papier en metamaterialen. Zijn groep onderzoekt de relatie tussen structuur en eigenschappen op een fundamenteel theoretisch niveau, gebruikmakend van geavanceerde numerieke methoden om mechanica, schade en breuk beter te begrijpen. In de loop van zijn werk zijn in zijn groep ook nieuwe meet- en testmethoden ontwikkeld om materialen te karakteriseren.

De maatschappelijke relevantie van zijn werk wordt onderstreept door het feit dat het vrijwel volledig is geworteld in industriële problemen, terwijl het toch van het hoogste wetenschappelijke niveau is.

Om de volgende generatie materiaalingenieurs op te leiden, nam Geers zo'n 20 jaar geleden het initiatief tot het Multi-Scale lab, dat tegenwoordig een van de interdisciplinaire labs van de TU/e is. In het lab kunnen studenten met behulp van state-of-the-art apparatuur leren testen, meten, experimenteren en modelleren op krachtschalen variërend van kilonewtons tot nanonewtons.

"Het is een grote eer en erkenning om gekozen te worden tot lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, de hoogste op kwaliteit gebaseerde autoriteit in de academische wereld in Nederland", zegt Geers, die verbonden is aan de faculteit Mechanical Engineering van de TU/e.

Interessant is dat Geers onlangs ook de Midwest Mechanics Seminar tour in de VS heeft voltooid. Dit is een tournee op uitnodiging, die bestaat uit een reeds lang bestaande seminarreeks waarbij onderzoekers hun onderzoek aan tien universiteiten in de VS mogen presenteren. De eerste tournee vond plaats in 1958.

De toetreding van Brunsveld en Geers als lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen vormt een nieuwe toevoeging aan de steeds langer wordende lijst van TU/e-onderzoekers die lid zijn van de Akademie. Inclusief Brunsveld en Geers zal de TU/e 16 leden in de Akademie hebben.

Over KNAW

De KNAW werd in 1808 opgericht als adviesorgaan van de regering, een taak die zij tot op de dag van vandaag vervult. De onafhankelijke vereniging is "het forum, de stem en het geweten van de wetenschap in Nederland". Naast Brunsveld en Geers zijn 20 nieuwe leden, waaronder twee internationale leden, gekozen tot lid van de KNAW. Hiermee komt het aantal KNAW-leden op ongeveer 600, allen vooraanstaande wetenschappers uit alle disciplines. Het lidmaatschap geldt voor het leven.

Barry Fitzgerald