JADS sluit lustrumjaar af met Community-event

13 juni 2022

Jheronimus Academy of Data Science viert uniek innovatie-experiment.

JADS is gevestigd in dit voormalige klooster in Den Bosch
JADS is gevestigd in dit voormalige klooster in Den Bosch. Foto: Bart van Overbeeke

Met een open, bruisend community-event op 14 juni viert de Jheronimus Academy of Data Science (JADS) haar vijfjarig bestaan. JADS is in 2016 opgericht door de TU/e, Tilburg University, de gemeente Den Bosch en de provincie Noord-Brabant om talent op het gebied van datascience op te leiden. Vijf jaar na dato mag de Academy een groot succes genoemd worden, met honderden alumni uit 34 landen, onder wie 17 PhD's, 27 opgerichte start-ups en meer dan 400 samenwerkingspartners.

Bij de lancering door koningin Máxima in 2016 was JADS een uniek innovatie-experiment dat sterk was geworteld in de visie dat de samenleving een groeiende behoefte heeft aan academisch geschoolde professionals op het zich snel ontwikkelende gebied van de datawetenschap.

Deze visie is nog steeds actueel. Sinds het prille begin heeft JADS zijn belofte waargemaakt om hoogopgeleide professionals af te leveren en bruggen te slaan tussen technologie en het bedrijfsleven. In de vijf jaar van haar bestaan is JADS uitgegroeid tot een gevestigde en erkende speler in dit groeiende veld van maatschappelijke en industriële innovatie.

Laat datascience 'stralen'

Jos van Hillegersberg, sinds maart dit jaar de nieuwe academisch directeur van JADS: "Toen ik voor het eerst over JADS hoorde, was ik onder de indruk van de missie om datascience toegankelijk te maken voor de samenleving en voor alle soorten ondernemingen. Ik vond het een uniek instituut en ben JADS sindsdien blijven volgen. Met al zijn verschillende aspecten is datascience echt een interdisciplinair vakgebied. JADS heeft alle kennis in huis die nodig is om datascience te laten stralen, groeien en impact te laten hebben. Er zijn zo veel data en het is zo moeilijk om de waarheid te vinden. Bovendien maken data geheel nieuwe businessmodellen mogelijk, die steeds meer gericht zijn op sociaal en duurzaam ondernemen. Wat we hier bij JADS doen, is wat de wereld nodig heeft."

Robert-Jan Smits, voorzitter van het college van bestuur van de TU/e: "We zijn trots op de ontwikkeling en het succes van JADS, dat we in 2016 mede hebben opgericht. Niet alleen levert het instituut de datawetenschappers waar onze maatschappij sterk behoefte aan heeft, JADS realiseerde ook een enorm scala aan samenwerkingspartners, die het helpt bij het verbeteren van hun kernprocessen en het starten van nieuwe bedrijven. Felicitaties aan iedereen bij JADS met het lustrum en met de indrukwekkende prestaties."

Lustrumverhalen

Om het lustrum te vieren is er een website gelanceerd met daarop de hoogtepunten en persoonlijke verhalen uit de geschiedenis van JADS. Zo kun je hier lezen hoe TU/e-onderzoeker Martijn Willemsen wetenschap inzette om een datagedreven Night of the JADS Opera te organiseren, lees je hoe masterprogramma-directeur Ksenia Podoynitsyna challenge-based Learning gebruikt in de master Data Science & Entrepreneurship, en hoor je Noëlle Cicilia, JADS Master alumna, uitleggen waarom een PDEng-opleiding een perfecte kans is om werkervaring op te doen en toch te leren.

Communityevent

Tijdens het lustrum-communityevent op 14 juni, genaamd 'Bridging worlds, bringing disciplines together', nodigt JADS de community uit om terug te blikken op vijf jaar JADS, kennis te maken met alles wat JADS te bieden heeft, en samen het glas te heffen.

Bezoekers kunnen een dynamisch evenement verwachten dat alles combineert wat JADS tot een unieke datascience-hub maakt: verbinding, gesprekken, presentaties en interactiviteit. Ontmoet JADS-studenten, -onderzoekers en -samenwerkingspartners op de JADS-beurs, kom meer te weten over JADS-activiteiten tijdens de vraag-en-antwoordsessies en neem deel aan een live-opname van de JADS Podcast.

Meer informatie is hier te vinden.

Over JADS

De Jheronimus Academy of Data Science (JADS), een gezamenlijk initiatief van de Technische Universiteit Eindhoven en Tilburg University, is dé hotspot op het gebied van datascience en onderwijs in Nederland, waar studenten, onderzoekers en bedrijven samenwerken om data om te zetten in waarde. JADS verbindt de principes van wiskunde en informatica met actuele maatschappelijke vraagstukken op juridisch, economisch en sociaalwetenschappelijk gebied.

Henk van Appeven
(Communications Adviser)