Hermann Staudinger Prijs voor Bert Meijer

13 september 2022

Universiteitshoogleraar Bert Meijer heeft van de Gesellschaft Deutscher Chemiker (GDCh) de Hermann Staudinger Prijs 2022 gekregen.

Bert Meijer ontvangt de prijs. Foto: Patricia Dankers

De prijs werd uitgereikt tijdens de tweejaarlijkse bijeenkomst van de GDCh Division of Macromolecular Chemistry in Aken, Duitsland op 12 september 2022. De prijs eert opmerkelijke bijdragen aan de polymeerchemie. Bert Meijer ontving de prijs voor zijn uitstekende en creatieve bijdragen op het gebied van de supramoleculaire polymeerchemie.

Als universiteitshoogleraar aan de afdeling Chemical Engineering & Chemistry en lid van ICMS, heeft Meijer onder meer belangstelling voor zelf-geassembleerde materialen, de niet-covalente synthese van functionele supramoleculaire systemen en functionele supramoleculaire polymeren.

Door middel van gericht moleculair ontwerp en synthese heeft hij systemen gerealiseerd waarin monomere eenheden zich samenvoegen tot supramoleculaire polymere materialen met bijzondere eigenschappen. Vóór dit werk werd gedacht dat deze eigenschappen alleen golden voor covalent verbonden macromoleculen.

Door de omkeerbare binding van de bouwstenen kunnen supramoleculaire materialen gemakkelijk bij lage temperatuur en druk worden verwerkt. Het bijzondere regelbare karakter van deze materialen opent nieuwe toepassingen voor deze systemen. Veel van Meijers strategieën zijn "biomimetisch", wat betekent dat de principes van biologische organisatie worden overgebracht op synthetische polymere materialen.

Zijn prestaties worden door de GDCh beloond met de Staudingerprijs. "Het is een eer om deze prijs te ontvangen. Vooral omdat Hermann Staudinger de grondlegger is van het concept macromoleculen in 1920 en daarmee staat hij aan het begin van de polymeerchemie", aldus Meijer.

Lees de aankondiging van de GDCh.

Nicole van Overveld

Meer over ICMS