‘Een studententeam lijkt schrikbarend veel op het werkende leven’

14 juli 2022
Texas van Leeuwenstein met de toermotor van team STORM. Archieffoto: Bart van Overbeeke

Texas van Leeuwenstein (30) was rond 2012 een veelpleger als het ging om studententeams, die toen nog in de kinderschoenen stonden. Hij was mede-oprichter van twee teams: TU/ecomotive, dat een elektrische stadsauto maakte, en team STORM, dat de wereld rondreisde in tachtig dagen op een zelfgebouwde volledig elektrische toermotor.

Wat was het doel van de teams TU/ecomotive en STORM?

“Met TU/ecomotive wilden we een elektrische stadsauto maken om mee te doen aan de Shell Eco-marathon (SEM). Wij wilden meedoen met een kleine stadsauto om te laten zien wat het in de praktijk zou kunnen betekenen. Natuurlijk wisten we dat dit ons niet binnen een jaar de winst en een record zou opleveren. Daarom besloten we dat het vooral een betrouwbaar voertuig moest worden - een basis waarop volgende teams konden voortbouwen.

Met team STORM hebben we een elektrische toermotor ontwikkeld waarmee we konden meedoen aan een race om de wereld in 80 dagen, zonder gebruik te maken van verbrandingsmotoren.”

Wat heb je geleerd van je tijd in deze teams?

“Het opzetten en bouwen van een team: hoe belangrijk het is welke persoonlijkheden en expertise er in een team zitten en wat hun doel is. Het neerzetten van een bedrijfsstrategie, een idee uitwerken tot een strategie, met verschillende pilaren waarop je tijdens het vertellen van je verhaal kunt terugvallen. En hoe goed het kan zijn om collectief een duidelijk doel te hebben, bijvoorbeeld door met zijn allen lang en hard door te werken om de auto af te krijgen.

Bij STORM leerde ik al het bovenstaande, plus het maken en geven van goede presentaties, het maken van een verhaal dat anderen uit kan nodigen om mee te doen, of om bedrijven uit te nodigen om samen te werken.

Het werken binnen een project geeft een belangrijk inzicht in dat er meer is dan alleen de technische uitdaging. Een bedrijf wil vaak graag uitzoeken of hun huidige strategie het beste is. Tijd en geld wegen vaak zwaar mee. Dit soort vraagstukken komen in universitaire studies minder aan bod. Het is goed om het een keer te zijn tegengekomen in een studententeam. Dat kan je later in je carrière van pas komen.”

De batterijen van de elektrische motor van team STORM. Archieffoto: Bart van Overbeeke

Wat was het hoogtepunt voor jouzelf?

“De Shell Eco-marathon was de kers op de taart voor het harde werken. We kregen op voorhand veel cynische blikken en opmerkingen dat het ons niet zou lukken. Met een enorme berg werk en geluk, kregen we het toch voor elkaar. Tijdens de eerste dagen van de Eco-marathon viel er veel regen. Veel andere voertuigen vielen uit en konden geen verbruik neerzetten, maar wij hebben kunnen doorrijden en meerdere persoonlijke records kunnen verbeteren. Helaas was het de laatste dag mooi weer en werden we direct ingehaald door de competitie, maar voor ons was het evenement al geslaagd.

Voor team STORM waren er twee hoogtepunten: de design presentatie van onze motor en ons optreden in tv-programma RTL Late Night. Dat was de eerste keer dat een TU/e-studententeam mocht aanschuiven bij een live talkshow. Tv-presentator en motorfanaat Rick Nieman presenteerde samen met ons ons verhaal en de motor.”

Wat is je tegengevallen?

“Groepsdynamiek en het oplossen van problemen binnen het team viel niet altijd mee. En ik heb ervaren dat iedereen je vriend is zolang het goed gaat, maar als dat niet het geval is, zijn ze weg.”

Wat zou je studenten willen meegeven die twijfelen om in een studententeam te stappen?

“Het werken in een studententeam lijkt schrikbarend veel op het werkende leven, inclusief alle teamdynamiek, motivaties en politiek vernuft om iets voor mekaar te krijgen. Het is natuurlijk afhankelijk van wat je later gaat doen, maar het is wel een mooie les om te leren dat een probleem vaak breder is dan alleen de techniek en de oplossing vaak veel sneller en beter is te vinden buiten de techniek.”

Uit onze strategie: over Challenge-based Learning

In onze onderwijsvisie staat Challenge-based Learning (CBL) centraal. In deze innovatieve onderwijsvorm werken studenten samen aan real-life uitdagingen in interdisciplinaire teams. De opdrachten komen van het bedrijfsleven, van de overheid of van studenten. Studenten leren samenwerken - met elkaar en met opdrachtgevers -, communiceren, ondernemen, denken op systeemniveau, experimenteren. En ze leren hun disciplinaire kennis in de praktijk toepassen én verdiepen. Stapsgewijs werken we toe naar een nieuw curriculum, waarmee onze studenten nog beter voorbereid worden op hun interdisciplinaire en verantwoordelijke rol in de samenleving.

Challenge-based Learning valt binnen de strategie onder het thema Talent. Lees meer over onze Strategie 2030.

Brigit Span
(Corporate Storyteller)