‘Het is bizar hoeveel je in één jaar tijd in een studententeam leert’

14 juli 2022
Sofie Scheij. Foto: team SOLID

Sofie Scheij (22) is een groot voorstander van geleerde theorie toepassen in studententeams. Én van het onmogelijke mogelijk maken in een team van supergemotiveerde medestudenten.

Wat heb je vooral geleerd van je tijd binnen team SOLID?

“De persoonlijke ontwikkeling die doorgaat is enorm. Omdat je vrij onervaren in het diepe wordt gegooid, is de leercurve heel steil. Het is bizar hoeveel je in één jaar leert - zowel hard skills als soft skills. Ik heb gemerkt hoe belangrijk het is om diverse persoonlijkheden in je team te hebben, die elkaar goed kunnen aanvullen. Hierdoor leer je de structuur van een organisatie begrijpen, zowel hoe dit intern is geregeld als extern binnen een groot web met partners en andere partijen. Verder leer je om te gaan met conflicten en crisismanagement.

Ik heb ook inhoudelijk veel geleerd van mijn functie als marketing- en PR-manager. Van hoe je een unieke positie voor het verhaal van jouw team kan vinden, hoe je met internationale pers omgaat en hoe je een langetermijnstrategie voor de marketing opzet waar je de juiste missie en visie in verwerkt.”

Wat doet team SOLID?

“De missie van SOLID is om schone en duurzame energie mogelijk te maken, op elk moment en voor iedereen. Het studententeam wil, in samenwerking met verschillende – industriële - partners een drijvende kracht zijn van de energietransitie. Het doel is om een van de grote uitdagingen van de energietransitie - waar sla je duurzame opgewekte energie in op – op te lossen door verschillende nieuwe energiedragers te creëren. Het team werkt aan ijzerpoeder als groene, CO2-vrije en circulaire brandstof van de toekomst. Samen met bierbrouwer Bavaria presenteerde het team in 2020 de eerste industriële installatie voor verbranding van ijzerpoeder.”

SOLID's installatie voor ijzerbrandstof bij Bavaria. Archieffoto: Bart van Overbeeke

Dat was vast een hoogtepunt tijdens je jaar bij SOLID!

“De demonstratie van die eerste ijzerbrandstof installatie bij de Bavariabrouwerij stond al tijden gepland, maar door corona moesten we het hele plan een paar weken voor de deadline nog volledig omgooien. Het voelde echt alsof je in het diepe springt, want je hebt geen idee, maar uiteindelijk was het een hele leerzame en toffe ervaring om hieraan mee te mogen werken. Met uiteindelijk een resultaat waar we erg tevreden mee waren en zelfs internationale pers mee hebben kunnen halen!”

Heeft je tijd in het team invloed gehad op je verdere studie?

“Absoluut! Het heeft bevestigd wat ik interessant vind en de richtingen die ik later wel of niet wil opgaan. Verder heb ik in één jaar zoveel geleerd, dat dat veel handvaten geeft voor mijn master en latere baan.”

Studententeams werken met Challenge-based Learning, waarbij een multidisciplinair team werkt aan echte uitdagingen. Hoe heb je dat ervaren?

“Ik ben groot voorstander van Challenge-based Learning! Ik vind dat je die theorie zoveel beter beheerst als je het ook hebt toegepast. Je snapt het dan niet alleen beter, maar onthoudt het ook heel veel beter.”

Wat zou je studenten willen meegeven die twijfelen om in een studententeam te stappen?

“Ik zou het echt absoluut aanraden! En dan vooral een fulltime functie, mocht je daar de ruimte voor hebben. Het voegt zoveel toe om al vroeg te ervaren hoe het is om met zoveel verantwoordelijkheid om te gaan. En het is gewoon heel erg tof om in een team te zitten met alleen maar heel gemotiveerde studenten die het onmogelijke mogelijk willen maken – en daarin ook nog eens slagen.”

Uit onze strategie: over Challenge-based Learning

In onze onderwijsvisie staat Challenge-based Learning (CBL) centraal. In deze innovatieve onderwijsvorm werken studenten samen aan real-life uitdagingen in interdisciplinaire teams. De opdrachten komen van het bedrijfsleven, van de overheid of van studenten. Studenten leren samenwerken - met elkaar en met opdrachtgevers -, communiceren, ondernemen, denken op systeemniveau, experimenteren. En ze leren hun disciplinaire kennis in de praktijk toepassen én verdiepen. Stapsgewijs werken we toe naar een nieuw curriculum, waarmee onze studenten nog beter voorbereid worden op hun interdisciplinaire en verantwoordelijke rol in de samenleving.

Challenge-based Learning valt binnen de strategie onder het thema Talent. Lees meer over onze Strategie 2030.

Brigit Span
(Corporate Storyteller)