‘Je eindigt een jaar studententeam met een groter netwerk’

14 juli 2022
Daan Hegger van Aero Team Eindhoven. Foto: Aero Team Eindhoven

Daan Hegger weet na zijn jaar bij studententeam Blue Jay niet alleen veel over autonoom vliegende drones, maar ook wat er komt kijken bij een fusie tussen studententeams.

Waarom ben je lid geworden van team Blue Jay?

“Aan het einde van het eerste jaar van mijn master was ik op zoek naar ervaring in de niet-technische skills. Ik zocht een plek waar projectmanagement, pitchen en presenteren en contact met bedrijven nodig was. Studententeams zijn dit soort plekken, en na het zoeken welk team het beste bij mij zou passen, vond ik Blue Jay. In september zette ik mijn studie een jaar op pauze om me fulltime te focussen op het team.”

Wat zijn je taken binnen het team?

“Team Blue Jay zocht jaar op jaar naar maatschappelijke problemen die opgelost kunnen worden met autonoom vliegende drones. Ik begon als projectmanager, waarbij ik verantwoordelijk was voor de korte- en langetermijnplanningen maken, meetings met engineers houden over vooruitgang en problemen, en de visie van het project in lijn houden.

Na een aantal maanden was er meer hulp nodig bij het contact met onze partner- en sponsorbedrijven. Toen werd ik manager externe betrekkingen en hield ik onder meer bedrijven op de hoogte van ons werk, maar regelde ook gesponsorde componenten, kennis of geld voor het team.

Sinds maart 2022 is Blue Jay samengegaan met Team Syfly naar Aero Team Eindhoven, en hebben we een nieuw bestuur gevormd met nieuwe taken. Na de fusie ben ik verdergegaan als PR-manager en ben ik verantwoordelijk voor de communicatie die je team naar buiten brengt. Denk aan social media, promotiecampagnes en evenementen organiseren.”

Wat is het doel van het nieuwe team?

“Aero Team Eindhoven wil elektrisch vliegen breder inzetbaar maken. Op dit moment wordt nog heel veel transport van goederen door vrachtwagens of vliegtuigen gedaan. Elektrisch vliegen wordt nog niet zo snel gekozen omdat de range van deze voertuigen vaak nog niet genoeg is. Ons doel is om drones te ontwikkelen die zonder piloot goederen kunnen transporteren, terwijl hij automatisch zijn batterij verwisselt als hij bijna leeg is. Als je deze technologie breed toe past, motiveer je het gebruik van elektrisch transport en word je minder afhankelijk van fossiele brandstoffen.”

Wat heb je geleerd van je tijd in het team?

“Mijn jaar loopt nog, maar ik heb in ieder geval geleerd veel effectiever te vergaderen – en dat doe je, vooral in het begin, veel met een groot team. Ook heb ik door alle presentaties en workshops beter leren pitchen en praten voor grote groepen.”

Wat was het hoogtepunt voor jouzelf in de periode dat je actief was bij het team?

“Het lanceerevenement van het nieuwe team! Er kwam veel werk kijken bij het organiseren wat ik nog nooit gedaan had of aan gedacht had.”

Een presentatie van Blue Jay. Archieffoto: Bart van Overbeeke

Waren er ook teleurstellingen?

“Een groot team geeft veel verschillende meningen, en dat kan sneller voor discussies zorgen. In het begin van het jaar was onze vraag ‘Wat gaat Blue Jay doen?’. Het was moeilijk om hét gouden project te vinden voor het team, want elk idee heeft wel een aspect wat voor een subgroep van het team te weinig of onmogelijk veel uitdaging heeft.”

Studententeams werken met Challenge-based Learning, waarbij een multidisciplinair team werkt aan echte uitdagingen. Hoe heb je dat ervaren?

“Door mensen met verschillende vaardigheden in een team te hebben, merk je direct dat je als zelfstandig team meer meters kan maken. Aero is een heel gevarieerd team en dat merk je direct op de manier hoe mensen problemen aanpakken als ze op onze weg komen. Sub-teams binnen Aero voor technische of niet-technische taken zijn onderling ook vaak multidisciplinair waardoor een probleem vanuit hoeken bekeken wordt waar je zelf niet aan zou denken.”

Wat zou je studenten willen meegeven die twijfelen om in een studententeam te stappen?

“Studententeams zijn perfect voor studenten die meer willen doen richting hun studie, of juist ervaring willen met de soft- of management skills. Naast de ervaring die je opdoet tijdens het werk zelf en de workshops die je krijgt, staat het ook nog een goed op je CV, én je eindigt je jaar altijd met een veel groter netwerk.”

Uit onze strategie: over Challenge-based Learning

In onze onderwijsvisie staat Challenge-based Learning (CBL) centraal. In deze innovatieve onderwijsvorm werken studenten samen aan real-life uitdagingen in interdisciplinaire teams. De opdrachten komen van het bedrijfsleven, van de overheid of van studenten. Studenten leren samenwerken - met elkaar en met opdrachtgevers -, communiceren, ondernemen, denken op systeemniveau, experimenteren. En ze leren hun disciplinaire kennis in de praktijk toepassen én verdiepen. Stapsgewijs werken we toe naar een nieuw curriculum, waarmee onze studenten nog beter voorbereid worden op hun interdisciplinaire en verantwoordelijke rol in de samenleving.

Challenge-based Learning valt binnen de strategie onder het thema Talent. Lees meer over onze Strategie 2030.

Brigit Span
(Corporate Storyteller)