‘Mijn tijd bij URE zorgde dat ik opviel bij de recruiters van Tesla’

14 juli 2022

Dennis de Niels ervaring bij studententeam University Racing Eindhoven heeft hem veel gebracht.

Dennis de Niel tijdens een presentatie van URE. Foto: University Racing Eindhoven

Dennis de Niel legde een stevige basis voor zijn carrière in de automotive dankzij zijn tijd bij University Racing Eindhoven. Het bracht hem in beeld bij zijn huidige werkgever Tesla, waar hij zijn jongensdroom leeft.

Cool, een baan bij Tesla!

“Zeker weten! Ik leef mijn jongensdroom met deze baan. Als vehicle dynamics control engineer werk ik voornamelijk aan de voertuigstabiliteitssoftware, zoals traction control. Het is heel leuk om in een multidisciplinair team te werken waarbij iedereen dezelfde visie en motivatie heeft. Dit doet me erg denken aan mijn tijden bij URE waar ook iedereen diezelfde passie deelde.”

Heeft je werk bij URE je in de kijker gespeeld bij Tesla?

“Het heeft er zeker voor gezorgd dat ik meer opviel bij de recruiters van Tesla. URE heeft mijn CV een stuk sterker gemaakt door de extra kennis en praktische ervaringen. Daarnaast ziet Tesla ook een enorme meerwaarde in studenten die naast hun studie extra praktische kennis hebben opgedaan, zo zijn zij bijvoorbeeld ook aanwezig en actief op zoek naar studenten voor stages of jobs tijdens Formula Student evenementen.”

Dennis de Niel werkt nu bij Tesla. Foto: Privé-collectie

Vertel eens wat meer over URE?

“URE doet elk jaar mee aan de Formule Student competitie, ‘s werelds grootste ontwerpcompetitie voor studenten. Elk jaar moet het team een volledig nieuwe elektrische raceauto te ontwerpen, produceren en testen om vervolgens tijdens de zomer mee te gaan racen. Daarin nemen we het op tegen teams van over de hele wereld - wereldwijd zijn er zo’n 800 teams.

De Formula Student competitie is georganiseerd met het hoofddoel om studenten zowel op technische als niet technisch vlak klaar te stomen voor de arbeidsmarkt.”

Hoeveel tijd was je kwijt met je werk binnen URE?

“Ik heb verschillende functies gedaan over meerdere jaren. Tijdens mijn eerste twee jaren als parttime lid heb ik zo’n tien uur per week aan URE besteed. Tijdens mijn fulltime jaar ben ik iedere weekdag voltijds en ook sommige weekends met URE bezig geweest. Na mijn fulltime jaar was ik als adviserend lid gedurende sommige periodes 10-15 uur per week actief voor URE. Je kunt ook per week of bepaalde weken minder tijd aan URE besteden, maar er is zeker ook ruimte om grotere verantwoordelijkheden en nieuwe taken op je te nemen.”

Wat heb je geleerd van je tijd bij URE?

“Het was een van de meest leerzame periodes van mijn carrière. Ik heb heel veel nieuwe technische kennis opgedaan, maar ook geleerd hoe deze kennis omgezet moet worden in de praktijk. Er zitten namelijk heel veel stappen tussen een ontwerp en het daadwerkelijk omzetten van dit ontwerp in een product. Hiervoor moeten we bijvoorbeeld nauw samenwerken met verschillende bedrijven, maar ook zorgen dat er financiële middelen zijn om dit te kunnen verwezenlijken. Een van de zaken die ik ook heel sterk geleerd heb, is hoe je moet samenwerken binnen een multidisciplinair team. Iedereen heeft een verschillende achtergrond en iedereen heeft ook een andere vorm van werken en communiceren.”

Heeft je tijd in het team je geholpen in je verdere carrière?

“Zeker! Sommige automotive bedrijven zien een jaar Formula Student als een jaar werkervaring. Daarnaast heb ik ook heel sterk ervaren dat er een groot verschil zit tussen de technische opdrachten van de TU/e en de ontwerpopdrachten binnen URE. Binnen URE moeten de ontwerpen daadwerkelijk geproduceerd en vervolgens op de auto getest worden. Je moet rekening houden met alle productie-eisen maar ook alvast denken hoe deze gevalideerd en getest moeten worden. Dit is ook exact wat er binnen bedrijven gebeurt, en het mooie is dat je al deze fases in slechts in één jaar doormaakt.”

Metingen aan de wagen van URE in de windtunnel in 2019. Archieffoto: Bart van Overbeeke

Wat was het hoogtepunt in de periode dat je actief was bij het team?

“Toen we als vijfde eindigden bij de competitie in Duitsland, de Formula Student Germany. Deze competitie wordt gezien als het onofficiële wereldkampioenschap. Als je als team na een jaar voltijds heel hard werken het beste resultaat tot dan toe weet neer te zetten - dat was een fantastisch gevoel!”

Waren er ook tegenslagen?

“Meerdere zelfs. Zo brak de ochtend voor de competitie in Nederland een onderdeel van de auto af, wat flinke gevolgen had voor de snelheid van onze auto. Op dat moment hebben we als team de handen in elkaar geslagen en hebben we de auto die dag op de parkeerplaats weer gemaakt. Dat bewees maar weer eens: teamwork makes the dream work.”

Wat zou je studenten willen meegeven die erover denken om in een studententeam te stappen?

“Ga praten bij een studententeam waar je interesse ligt. De drempel om mee te doen, ligt veel lager dan je denkt en je kan altijd aangeven om met een kleinere opdracht te beginnen en te kijken hoe het je bevalt. Buiten het feit dat je heel veel nieuwe technische kennis leert, ontstaan er ook vriendschappen voor het leven!”

Uit onze strategie: over Challenge-based Learning

In onze onderwijsvisie staat Challenge-based Learning (CBL) centraal. In deze innovatieve onderwijsvorm werken studenten samen aan real-life uitdagingen in interdisciplinaire teams. De opdrachten komen van het bedrijfsleven, van de overheid of van studenten. Studenten leren samenwerken - met elkaar en met opdrachtgevers -, communiceren, ondernemen, denken op systeemniveau, experimenteren. En ze leren hun disciplinaire kennis in de praktijk toepassen én verdiepen. Stapsgewijs werken we toe naar een nieuw curriculum, waarmee onze studenten nog beter voorbereid worden op hun interdisciplinaire en verantwoordelijke rol in de samenleving.

Challenge-based Learning valt binnen de strategie onder het thema Talent. Lees meer over onze Strategie 2030.

Brigit Span
(Corporate Storyteller)

Meer over onze strategie

Blijf ons volgen