Bouw 735 studentenwoningen op TU/e-campus gestart

15 november 2022

"Dit project is een bijzonder mooi voorbeeld van hoe we samen met de stakeholders in Brainport extra studentenhuisvesting voor elkaar krijgen."

Vicevoorzitter van de TU/e Nicole Ummelen (links), voorzitter van de TU/e Robert-Jan Smits, wethouder Mieke Verhees, studenten Thomas Lippens en Sidney den Engelsman, burgemeester Jeroen Dijsselbloem en directeur van Woonbedrijf Ingrid de Boer.

Woonbedrijf en Heijmans zijn gestart met de bouw van 735 studentenwoningen op de TU/e-campus. Dit project wordt in de zomer van 2024 opgeleverd en bestaat uit 366 kamers, 285 studio’s en 84 appartementen en verschillende voorzieningen. Vandaag werd door verschillende partners betrokken bij het project de starthandeling verricht.

Belangrijke rol voor studenten

“Met dit project gaan we een belangrijke bijdrage leveren aan een fijn en betaalbaar thuis voor studenten. Dat is nu meer dan ooit nodig”, vertelt Ingrid de Boer, algemeen directeur/bestuurder Woonbedrijf. “We nemen onze verantwoordelijkheid om dit project te laten slagen, ondanks de ingewikkelde omstandigheden in de markt. Het is een bijzonder project waarin studenten een belangrijke stem hebben.” Een speciale community betrekt studenten actief vanaf de ontwikkeling tot aan de oplevering van de woningen en werkt aan vraagstukken rondom dienstverlening en voorzieningen, inrichting en indeling, leefbaarheid en communicatie.

Groei-ambitie TU/e vraagt om voldoende studentenwoningen

Nicole Ummelen, vice-voorzitter College van Bestuur van de TU/e: “We zijn trots en verheugd dat we samen met onze partners onze verantwoordelijkheid kunnen nemen om te voorzien in de groeiende behoefte aan studentenhuisvesting. Fijne en betaalbare woonruimte is ontzettend belangrijk om prettig en succesvol te kunnen studeren. Het uitgangspunt is dat hier veel toekomstige generaties studenten van kunnen profiteren. De TU/e heeft ambitieuze plannen om flink te groeien, om te voorzien in de ingenieurs waar ons land en deze regio om staan te springen. Daarvoor is extra studentenhuisvesting essentieel. Dit project is een bijzonder mooi voorbeeld van hoe we dat samen met alle stakeholders in de stad en in Brainport voor elkaar kunnen krijgen.”

Talent nodig voor de Brainportregio

Wethouder wonen Mieke Verhees (gemeente Eindhoven) is enthousiast over het project: “We hebben het talent uit binnen- en buitenland hard nodig voor de groei in onze regio. Het is belangrijk dat deze mensen zich hier thuis voelen en willen blijven.  De realiteit is echter dat extra woonruimte hard nodig is in onze regio. Daarom is het erg fijn dat we met de bouw van deze woningen het aantal fors uitbreiden, zodat de studenten kunnen beschikken over betaalbare en prettige woonruimte.”

Opzet van het plan

Het plan (ontworpen door architectenbureau VenhoevenCS) bestaat uit twee woontorens en een studentendorp. In de toren aan de westkant komen 278 studentenwoningen, de oostelijke toren bestaat uit 371 studentenwoningen. Beide torens zijn ongeveer 50 meter hoog (16 woonlagen). Tussen de twee torens komt het ‘studentendorp’ met 86 woningen verdeeld over 5 straatjes met 2 woonlagen, bestemd voor groepswonen. Zowel in de hoogbouw als in de laagbouw komen diverse voorzieningen ter ondersteuning van een bruisende community waar wonen, studeren en recreëren samen komen.

De woningen worden gebouwd door Heijmans en komen op de plek waar eerst ‘het Paviljoen’ stond, het eerste gebouw van de TU/e uit 1956. Klik voor een video-impressie van het ontwerp op de illustratie.

Ivo Jongsma
(Communications Adviser)