TU/e haalt € 90.000 op voor aardbevingsslachtoffers

16 februari 2023

Studenten en medewerkers doneerden massaal en het College van Bestuur verdubbelde de donaties.

Screenshot collectebus 16 februari 2023 inclusief verdubbeling.

Op maandag 13 februari opende de TU/e een eigen collectebus binnen Giro555 met als doel om geld in te zamelen voor de slachtoffers van de aardbevingen in Turkije en Syrië. Daarbij zegde het College van Bestuur toe om het opgehaalde bedrag tot woensdagavond te verdubbelen. Dat resulteerde in een prachtig gezamenlijk resultaat van bijna 90.000 euro! Je kunt overigens nog steeds doneren in de TU/e collectebus, al wordt dat bedrag dan nu niet meer verdubbeld.

De TU/e-gemeenschap leeft enorm mee met de slachtoffers van deze gruwelijke ramp en de ongeveer 400 medewerkers en studenten die direct door de ramp zijn getroffen. Dit breed gedeelde sentiment op onze campus leidt tot veel hartverwarmende initiatieven om actief te helpen. Daarnaast openden we ook de eigen collectebus bij Giro555.

Tussen 13 en 15 februari brachten we met ruim 1.800 donaties € 44.140 bij elkaar. Het College van Bestuur verdubbelde dit bedrag aan het einde van de nationale actiedag. Daardoor kwam de tussenstand op 16 februari namens de gehele TU/e op bijna € 90.000 te staan.

Namens het College van Bestuur twitterde Nicole Ummelen hierover: “Beste allemaal, we willen jullie heel erg bedanken voor de vele, vele gulle giften om de slachtoffers van de aardbevingen te steunen. Samen hebben we aan het eind van de actiedag € 44.140 opgehaald, dit hebben we verdubbeld en er komen nog steeds nieuwe donaties binnen. Hartelijk dank.”

Informatie en donatie op de campus

Op verschillende plaatsen op de campus staan deze dagen studenten bij stands om informatie te geven over de recente ramp en waarom onze donaties cruciaal zijn en voorlopig nog nodig blijven. Kom gerust langs bij deze stands om je Turkse en Syrische medestudenten en collega’s te steunen.

Twee van deze studenten, Atacan Tutulmazay en Zeynep Uğur, zijn blij met de actie en daarnaast kijken ze ook verder naar de wederopbouw. "De aardbeving in Turkije en Syrië wordt nu al beschouwd als de ramp van de eeuw. Getuige het leed van 20 miljoen mensen die door deze aardbeving hun familie, huizen en zelfs steden verloren, is de logica achter deze benaming meteen duidelijk."

"Als Turkse studenten die in Nederland wonen en studeren, willen we benadrukken dat de steun van alle leden van onze gemeenschap echt voelt als een arm om onze schouders. De wonden die door deze ramp zijn geslagen, gaan verder dan wat één enkele actie kan repareren."

"We moeten vervolgacties ondernemen om volledig te herstellen. Dat kost tijd en heeft voortdurende steun nodig, niet alleen monetair of humanitair, maar ook cultureel. We hopen dat deze actie het gesprek op gang heeft gebracht over grenzen, culturen en verschillen heen en kan leiden tot een beter begrip voor onze gemeenschap en de hele mensheid", aldus Tutulmazay en Uğur.

Ondersteuning

In de nasleep van deze tragedie vragen we medewerkers en studenten om elkaar de hand te reiken, belangstelling te tonen en waar mogelijk anderen te troosten. Als je persoonlijk hulp nodig hebt, neem dan contact op met je manager (voor medewerkers) of studieadviseur (voor studenten).

We hebben een palet aan ondersteuning beschikbaar, samen kijken we hoe we elkaar het beste kunnen ondersteunen in deze tijd van nood. Meer informatie is te vinden op onze welzijnspagina's voor studenten en medewerkers.

Nicole van Overveld