Warme interesse van Koningin Máxima bij fotonica-bezoek aan EHCI (beeldverslag)

16 februari 2023

Koningin Máxima bezocht donderdag het Eindhoven Hendrik Casimir Institute (EHCI), het centrum van ons fotonica-onderzoek. Studenten en wetenschappers konden rekenen op grote belangstelling en goed geïnformeerde vragen van de koningin.

Foto: Bart van Overbeeke

De balustrades in de centrale hal van gebouw Flux stonden vanmiddag vol met nieuwsgierigen die een glimp wilden opvangen van het uitzonderlijke bezoek van vandaag: koningin Máxima. Ze kwam om zich te laten informeren over fotonica en de uitzonderlijke positie van Eindhoven in dit gebied. De koningin bezocht labs en sprak met studenten en wetenschappers, die allemaal konden rekenen op warme interesse en goed geïnformeerde vragen.

(De foto's zijn van Bart van Overbeeke. De tekst loopt door onder de foto's.)

Robert-Jan Smits en Wieteke de Boer heten koningin Máxima welkom.
Koningin Máxima wordt hartelijk ontvangen in Flux.
Koningin Máxima in gesprek met onderzoeker Chigo Okonkwo.
Koning Máxima in gesprek met onderzoekster Patty Stabile.
Koningin Máxima in gesprek met onder anderen onderzoeker Erik Bakkers.
Koningin Máxima krijgt in de cleanroom uitleg van Erik Bakkers.
Koningin Máxima spreekt met onder meer Erik Bakkers in de cleanroom
Het bezoek werd afgerond met een discussiebijeenkomst.
Koningin Máxima ontvangt een geschenk ter herinnering aan haar bezoek.

Het bezoek begon met een welkom door CvB-voorzitter Robert-Jan Smits en Wieteke de Boer, managing director van het Eindhoven Hendrik Casimir Institute (EHCI), en een presentatie door Kaylee Hakkel van spin-off MantiSpectra. Daarna bezocht de Koningin in Flux het lab van Chigo Okonkwo, waar hij en postdoctoraal onderzoeker Sjoerd van der Heide hun onderzoek op gebied van breedband optisch dataverkeer toelichtten.

Cleanroom

Het lab van Patty Stabile was het volgende onderdeel van het programma, waar zij en Simone Cardarelli van spin-off MicroAlign hun verhaal vertelden aan een zeer geïnteresseerde koningin. Aansluitend ging ze, begeleid door hoogleraar Erik Bakkers, de cleanroom in van gebouw Spectrum. Daar kon ze, gehuld in de typische stofarme cleanroom-kleding, het maakproces van fotonische componenten bekijken.

Het slot van het bezoek was een discussiebijeenkomst onder leiding van Robert-Jan Smits met decanen Bart Smolders en Kees Storm, Naomi Verstraeten van Brainport, wetenschappelijk directeur Martijn Heck van het EHCI, Wieteke de Boer, Photondelta-directeur Ewit Roos, Kaylee Hakkel, de pas afgestudeerde Bram Smolenaars en programmamanager Marija Trajkovic van het EHCI.

Leerzame dag

De koningin en de andere deelnemers discussieerden over de sterke positie op gebied van fotonica en wat er nodig is om die positie te behouden en uit te bouwen. De koningin sloot de bijeenkomst af met een uitgebreid dankwoord “voor een heel leerzame en interessante dag”.

Robert-Jan Smits waardeerde de komst van Máxima. "Wij zijn dankbaar voor haar grote belangstelling voor onze onderzoekers, studenten en startups. Haar bezoek illustreert eens te meer de wereldleidende positie van de TU Eindhoven in fotonica."

Over het Eindhoven Hendrik Casimir Institute

We leven in het tijdperk van informatie. Gegevens zijn overal en alles is data. We willen verbonden zijn en we willen dat dingen sneller werken en onze informatie veilig is. De toekomst van onze informatiemaatschappij wordt bepaald door snel groeiende technologieën op het gebied van informatica, communicatie en detectie. Deze trend zal zich voortzetten en ons leven en onze samenleving steeds meer ten goede komen.

Tegelijkertijd hebben we te maken met een wereldwijde energiecrisis. Zonder iets te doen zullen deze nieuwe technologieën enorme hoeveelheden energie vergen. Daarom streeft het EHCI naar duurzame oplossingen door het energieverbruik van informatica en communicatie te verlagen.

Het EHCI gaat deze uitdaging aan door de unieke synergie van twee eminente onderzoeksgebieden: fotonica en kwantumtechnologie. Door deze technologieën samen te brengen is het EHCI bij uitstek in staat om onderzoek om te zetten in duurzame toepassingen in de echte wereld. Met een focus op maatschappelijke uitdagingen wil het EHCI een voortrekker zijn in de verdere ontwikkeling van deze technologieën, zoals de TU/e eerder heeft bewezen op het gebied van geïntegreerde fotonica.

Meer informatie vind je op de website van EHCI.

Frans Raaijmakers

Meer over quantum en fotonica

• Al het nieuws over quantum en fotonica