De nieuwe raceauto van URE; aerodynamischer, krachtiger en daardoor sneller

16 juni 2022

Studenten willen net als vorig jaar strijden voor het podium, zowel in de autonome als elektrische klasse

De URE16 is aerodynamischer, krachtiger en daardoor sneller. Foto: TU/e

Studententeam University Racing Eindhoven (URE) heeft de draad na een bewogen jaar weer opgepakt. Vorig schooljaar won URE de competitie voor autonome raceauto’s op het Formule 1-circuit in Barcelona, maar helaas brandde vlak daarna de winnende wagen (URE15) bij een testrit volledig uit. Met een krachtigere nieuwe raceauto, de URE16, strijden de studenten opnieuw voor het podium, zowel in de autonome als elektrische klasse van de Formula Student competitie.

“Het afbranden van de URE15 was natuurlijk een enorme domper”, zegt teammanager Joos Kat over het incident op een testcircuit in Lommel, waarbij verder gelukkig niemand gewond raakte. “Het team werd er wel hechter door. Gelukkig is alles goed gedocumenteerd, dus bleef veel kennis bewaard . We hebben er ook van geleerd en de auto veiliger gemaakt. Er zit nu bijvoorbeeld een brandblusser in de batterij zelf, dus als er iets mis gaat kan hij als het ware zichzelf blussen.”

Presentatie URE16

Dat is niet de enige verandering, zo blijkt tijdens de presentatie van de URE16. De nieuwe raceauto is ook op andere vlakken onder handen genomen. Omdat het elektrische racemonster zowel wedstrijden met als zonder bestuurder gaat rijden, is een zogenaamd ‘flip of a switch’-systeem ontwikkeld. Dat zorgt ervoor dat de auto binnen enkele seconden verandert in een autonoom voertuig en andersom. Kat: “Kwestie van er een boutje in- of uittrekken. De sensoren zitten nu bijvoorbeeld ingebouwd, daardoor duurt de flip slechts enkele seconden in plaats van de paar uren die nodig waren om de URE15 om te bouwen.”

Zowel het accupakket als de motoren hebben een nieuw design gekregen, met onder meer een voltage-upgrade van 400 naar 600. “In de combinatie met de nieuwe motoren accelereert de wagen daardoor sneller”, zegt Kat trots. “Waar de vorige wagen in 2,3 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur optrok, doet deze er 0,2 seconden minder over. Dat maakt ons ook sneller op de baan.”

Bovendien is de vierwieler smaller en langer dan zijn voorganger, met een spits toelopende vorm (tapered design) voor minder luchtweerstand. Dit nieuwe ontwerp leidt tot meer neerwaartse druk, voor de racefans beter bekend als downforce, waardoor bochten sneller genomen kunnen worden.

Studententeam University Racing Eindhoven tijdens de presentatie van de URE16. Foto: TU/e

Betrouwbaarder

En dan zijn er nog de verbeteringen aan de hard- en software voor het autonoom racen. De nieuwe sensoren en het zelflerende systeem op de camera zijn nu nog beter in staat om de weg te detecteren en te herkennen. Kat: “De raceauto kan dus zonder bestuurder beter ‘zien’ waar deze zich bevindt. Dat maakt de wagen een stuk betrouwbaarder.”

Logisch dat het team dit jaar weer voor de prijzen wil gaan in de Formula Student competitie, een toernooi waarin URE het opneemt tegen andere studententeams uit heel de wereld. Vorig jaar was het team daar succesvol door onder andere de allereerste autonome race in Barcelona te winnen.

Dit jaar neemt het team deel aan drie wedstrijden, op de bekende racecircuits Circuit de Barcelona-Catalunya in Spanje (autonome race), de Hockenheimring in Duitsland (zowel autonome als elektrische race) en het TT circuit Assen (elektrische race). Kat: “Daar kijken we met deze nieuwe bolide enorm naar uit.”

Frans Raaijmakers