Robocup 2021 is anders van opzet, maar Tech United kan zich wel laten zien

17 juni 2021

De voetbalrobots worden uitgedaagd om creatief te denken, samen te spelen en snel te anticiperen op de tegenstander.

De Robocup gaat dit jaar in afgeslankte vorm door. Foto: Tech United

Voor het eerst draait de Robocup niet om het aantal gescoorde doelpunten. Vanwege beperkingen door het coronavirus heeft de organisatie namelijk besloten om de wedstrijden van het WK robotvoetbal te schrappen. Deelnemende teams kunnen via een verbinding wel meedoen aan een aantal technische en wetenschappelijke uitdagingen. Studententeam Tech United van de TU Eindhoven is 26 en 27 juni ook van de partij. “We kunnnen geen wereldkampioen worden, maar wel laten zien wat we het afgelopen jaar bereikt hebben”, zegt Ainse Kokkelmans, masterstudente bij Mechanical Engineering en teamleider van Tech United.

UPDATE: Tech United heeft zich prima laten zien tijdens de Robocup 2021. Het team won de technische uitdaging met het zogeheten Open Pose. Dit gaat over het herkennen van de positie en oriëntatie van mensen, denk bijvoorbeeld aan hun ledematen, gezicht, handen en voeten. Bij de wetenschappelijke uitdaging werd het studententeam tweede, met de ontwikkeling van een mechanisme waarmee voetbalrobots boogballen kunnen schieten.

Het was voor de voetbaltak van Tech United een ‘raar jaar’, beaamt Kokkelmans. “Toen bekend werd dat veel wedstrijden en bijeenkomsten door corona niet doorgingen, vond ik het best lastig om het team te blijven motiveren. Ook het testen van de software van de robots werd een stuk ingewikkelder. Inmiddels zijn onze meetings met het team al een tijdje online, en dat gaat best goed. De vergaderingen zijn redelijk normaal, we houden die in een hybride vorm. Dat wil zeggen dat een aantal teamgenoten op ons testveld aanwezig is, terwijl de rest via een videoverbinding inbelt. We hebben dit jaar zelfs een recordaantal nieuwe studenten kunnen werven; er zijn nu rond de twintig actieve leden.”

Natuurlijk voelt het WK robotvoetbal voor Kokkelmans dit jaar anders, maar Tech United heeft nog steeds de ambitie om eerste te worden bij beide uitdagingen. En natuurlijk om andere teams te laten zien waaraan het studententeam het afgelopen jaar hard heeft gewerkt. Daarom hebben de leden nooit getwijfeld over deelname aan de afgeslankte versie van de Robocup. Kokkelmans: “Door de Robocup konden we een concreet plan bedenken. Bovendien hebben we daardoor een harde deadline. Zo konden we elkaar blijven motiveren.”

Teamleider Ainse Kokkelmans van Tech United. Foto: Tech United

Technische uitdaging

Voor de technische uitdaging zijn de leden van Tech United het afgelopen jaar bezig geweest met het zogeheten Open Pose. Dit gaat over het herkennen van de positie en oriëntatie van mensen, denk bijvoorbeeld aan hun ledematen, gezicht, handen en voeten. Nu zien robots mensen op dezelfde manier waarop ze andere robots zien: als een soort cilinder, waarbij onduidelijk is welke richting het object kijkt of waar het heen zou kunnen bewegen.

Tech United codeert robots nu zo dat ze menselijke tegenstanders op een andere manier kunnen ‘zien’ dan hun robotische tegenspelers. Door de positie van het menselijk lichaam te herkennen kunnen de robots beter reageren op het gedrag van mensen. “Als een persoon zijn hand opsteekt omdat hij of zij de bal wil hebben, dan moet een robot de bal kunnen geven. Of als een persoon de benen open heeft staan, dan willen we dat een robot de bal er doorheen kan spelen,” licht Kokkelmans toe.

Wetenschappelijke uitdaging

Tech United’s inzending voor de wetenschappelijke uitdaging is een combinatie van verschillende projecten en onderzoeken uitgevoerd door studenten. Denk aan het verbeteren van het schietmechanisme (‘volgt de bal het pad dat het team voor ogen had?’), het vangmechanisme (‘nu kan een keeper de bal tegenhouden door ervoor te gaan staan, maar vangen is nog niet mogelijk’) en het koppen (‘robots kunnen nog niet goed omgaan met ballen door de lucht’).

Tech United is blij dat de uitdagingen doorgang vinden, want uiteindelijk draait het robotvoetbal om één belangrijk aspect: de technologie vooruit helpen. Kokkelmans: “In robotvoetbal  moeten robots taken kunnen uitvoeren die zij over het algemeen niet zo goed kunnen, zoals creatief denken, samenspelen en snel anticiperen op wat de tegenstander doet. Deze fundamentele uitdagingen voor robots willen we spelenderwijs vooruit helpen, daarom zijn we blij dat er dit jaar toch een virtuele Robocup plaatsvindt.”

Robocup

De Robocup is hét jaarlijkse wereldwijde toernooi voor autonome (zelfsturende) robots, dat sinds 1997 plaatsvindt. Er worden tijdens de Robocup verschillende robot-wedstrijden gespeeld tussen teams over de hele wereld. Behalve aan het WK robotvoetbal doet studententeam Tech United normaliter ook mee aan de wedstrijd voor zorgrobots, al komen de zorgrobots dit jaar niet in actie. 2019 was een goudomrand jaar voor Tech United: toen werden de voetbalrobots en de zorgrobot HERO (zie foto hiernaast) in Sydney wereldkampioen.

Frans Raaijmakers