AI-spinoff TU/e overgenomen door Amerikaanse ICT-multinational

17 oktober 2019

ProcessGold, een Nederlands bedrijf dat actief is in process mining en gedeeltelijk eigendom van de TU/e, wordt overgenomen door het Amerikaanse miljardenbedrijf UiPath. UiPath is een van de belangrijkste spelers op het gebied van Robotic Process Automation, een opkomend gebied in de ICT, dat gebruik maakt van Artificiële Intelligentie (AI) om bedrijfsprocessen te automatiseren. De TU/e beschouwt de verkoop als een belangrijke stap in de verdere groei van ProcessGold, en ziet mogelijkheden voor samenwerking tussen UiPath en het nieuwe AI-instituut van de universiteit, EAISI.

De software van ProcessGold wordt gebruikt voor processmining, het analyseren van grote hoeveelheden bedrijfsinformatie door middel van slimme algoritmes. Deze analyses geven niet alleen meer inzicht in bedrijfsprocessen, maar stellen bedrijven ook in staat hun productieproces efficiënter te maken. Grote bedrijven als Philips, Aegon, KPN, Porsche en KPMG maken gebruik van de software van ProcessGold. In 2018 behoorde het bedrijf tot de top 50 van snelst groeiende softwarebedrijven.

Processgold fuseerde in 2016 met het Eindhovense MagnaView, een bedrijf dat in 2005 werd opgericht door Erik-Jan van der Linden en Roel Vliegen, in nauwe samenwerking met de datavisualisatie-groep van hoogleraar Jack van Wijk en de processmining-groep van oud-TU/e-hoogleraar Wil van der Aalst. In ruil voor de ingebrachte kennis kreeg de TU/e aandelen in het bedrijf, die nu dus door UiPath worden overgenomen.

Jack van Wijk, hoogleraar visualisatie, roemt de samenwerking. “Onze samenwerking vanaf het allereerste begin, vooral via een lange reeks afstudeerprojecten, was heel succesvol: de wisselwerking tussen onderzoek en ondernemen heeft geleid tot allerlei nieuwe technieken die nuttig bleken te zijn in de praktijk. Deze overname is een voortreffelijke stap vooruit. Het biedt ProcessGold alle kansen voor verdere groei, vooral omdat UiPath en ProcessGold elkaar perfect aanvullen."

Impuls
Voor de TU/e is de transactie een bewijs dat het beleid om te investeren in veelbelovende start-ups vruchten afwerpt. Ook ziet de universiteit mogelijkheden voor toekomstige samenwerking tussen UiPath en EAISI, het nieuwe AI-instituut van de TU/e.

Carlo van de Weijer, directeur van EAISI, is dan ook blij met de overname. “Het feit dat we nu een directe link hebben met een grote speler als UiPath geeft onze plannen om een leidende universiteit te worden op het gebied van AI een nieuwe impuls”.

Gamechanger
UiPath is wereldwijd een van de grootste spelers op het gebied van Robotic Process Automation (RPA), dat gebruikt maakt van virtuele robots (of ‘bots’) om bedrijfsprocessen te automatiseren. De inzet van deze AI-bots kan leiden tot enorme kostenbesparingen omdat er geen menselijke programmeurs meer nodig zijn. Het bedrijf werd werd in 2005 opgericht in Boekarest, Roemenië, en is inmiddels actief in 23 landen. Er werken zo’n 3000 mensen. Met een geschatte beurswaarde van 6,4 miljard dollar behoort het tot de tien best presterende techbedrijven in de VS.

Het bedrijf omschrijft de overname van ProcessGold als een ‘gamechanger’. “Met de aankoop worden we het eerste grote softwarebedrijf dat een oplossing kan bieden met zowel process mining als RPA-mogelijkheden”.

Lees ook Persbericht UiPath

Henk van Appeven