Evangelia Demerouti: “Iedereen kan leren om zijn eigen baan te boetseren”

17 december 2021

In de nieuwste aflevering van onze podcastserie Sound of Science aandacht voor geluk in je werk en het belang van een diverse universiteit.

Evangelia Demerouti

Nu Nederland opnieuw in een (gedeeltelijke) lockdown zit, werken veel mensen weer thuis. Stress, eenzaamheid en soms zelfs burn-outs liggen op de loer. Volgens Evangelia Demerouti, hoogleraar bij de vakgroep Human Performance Management van de faculteit Industrial Engineering and Innovation Sciences, blijft thuiswerken, ook na bijna twee jaar, een uitdaging. Hoe blijf je gemotiveerd, en hoe combineer je het beste werk en privé? Ze praat erover met Lieven Scheire in deze nieuwe aflevering van onze podcastserie Sound of Science.

Toen Demerouti, van huis uit psychologe, vorig jaar zelf thuis kwam te zitten, vond ze het aanvankelijk wel fijn. “Ik kon lekker ongestoord werken en nieuwe dingen bedenken.” Maar ze zag ook de worsteling in haar omgeving. Ze besloot die mensen te helpen door het ontwikkelen van een speciale tool, die werknemers door middel van online trainingen helpt om beter te presteren op de thuiswerkplek. “En het mooie was, ik kon hem gelijk op mezelf uittesten.”

Het trainingsprogramma van vier weken bestaat uit korte video's, oefeningen, dagelijkse zelf gestelde doelen, en andere informatie over strategieën om gezond en gemotiveerd te blijven als je thuiswerkt.

Job crafting

De online tool is een voorbeeld van wat Demerouti ‘job crafting’ noemt. “Iedereen heeft de mogelijkheid om zijn werk tot op zekere hoogte aan te passen aan zijn eigen voorkeuren”, zegt ze. “Zelfs als je een vliegtuigpiloot bent, of aan de lopende band werkt.”

Dat betekent niet dat werkgevers niks hoeven te doen, zegt ze. “Zeker 70 procent van de verantwoordelijkheid voor het verbeteren van de werkomstandigheden ligt bij de organisatie en niet bij de werknemer.”

Een groot thema in Demerouti’s onderzoek is burn-out. “Mensen raken in een burn-out als hun taakeisen, dat wat van hen verwacht wordt, structureel niet in balans is met hun hulpbronnen, dat wat ze nodig hebben om die taak goed te vervullen.” Daarbij is autonomie een belangrijk voorwaarde, zegt de onderzoekster.

“Het zorgt dat het werk dat je doet aansluit bij wat je wil en kan. Je moet het idee hebben dat je zelf iets hebt bijgedragen.”

Diversiteit

In het gesprek met Lieven Scheire staat Demerouti ook uitgebreid stil bij haar werk als Chief Diversity Officer van de TU/e. Ze probeert daarin de universiteit tot een meer diverse en inclusieve organisatie te maken. Zo stond ze mede aan de wieg van de Irene Curie-regeling, die wetenschappelijke functies gedurende zes maanden uitsluitend openstelt voor vrouwelijke sollicitanten.

“We willen bereiken dat iedereen zich hier welkom voelt, ongeacht gender, etnische achtergrond, of wat dan ook. Uiteindelijk hebben ook mensen die tot de meerderheid behoren, daar baat bij”, zegt ze. “Ieder mens heeft unieke eigenschappen die hij of zij wil laten zien. In een echt inclusieve omgeving kan dat ook.”

Beluister de podcast

Meer weten over het onderzoek van Eva Demerouti naar geluk in je baan en haar werk als Chief Diversity Officer? Luister dan hier naar het interview met Lieven Scheire Of ga naar je favoriete podcastplatform en zoek naar ‘Sound of Science’. Abonneer je op het kanaal om automatisch op de hoogte te blijven van nieuwe afleveringen!

Henk van Appeven
(Communications Adviser)