Reinoud Lavrijsen Docent van het Jaar 2022

19 april 2022

TU/e-docent Reinoud Lavrijsen is vandaag uitgeroepen tot Docent van het Jaar 2022 door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO).

Reinoud Lavrijsen tijdens het mini-college dat hij voor de jury gaf. Foto: Rein Wieringa

Reinoud Lavrijsen is uitgeroepen tot Docent van het Jaar 2022 door het Interstedelijk Studenten Overleg. In Utrecht ging de universitair hoofddocent aan de faculteit Applied Physics van de TU/e er met de nationale titel vandoor. Lavrijsen: “Ik ben ontzettend blij dat ik verkozen ben tot vakidioot.”

Afgelopen jaar werd Lavrijsen aan de TU/e al uitgeroepen tot beste masterdocent, vandaag is daar de nationale titel Docent van het Jaar 2022 bijgekomen. Naast deze titel ontvangt Lavrijsen een beurs van 25.000 euro, te besteden aan onderwijsinnovatie.

Lavrijsen: “Ik ben ontzettend blij dat ik verkozen ben tot vakidioot. Ik denk dat ik Docent van het Jaar 2022 geworden ben door verschillende leerstijlen te faciliteren en de studenten daarmee te laten experimenteren. Door de studenten uit te nodigen om daarover met mij als docent kritisch te sparren, veranderen mijn vakken continu naar de beste leerweg voor de studenten. Tegelijkertijd leid ik daarmee kritisch-denkende en zelfverzekerde studenten op die we zo hard nodig hebben.”

De verkiezing wordt jaarlijks georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) om goed docentschap te vieren. “We zijn ongelooflijk blij voor Reinoud, en zeer trots dat hij voor de TU/e werkt. Dit is een prachtige erkenning voor hem”, zo reageert rector magnificus Frank Baaijens op het nieuws.

Docent van het jaar Reinoud Lavrijsen (midden) met ISO-voorzitter Lisanne de Roos en Gerard Baars (directeur NRO). Foto: Rein Wieringa

Humor

De jury prijst Lavrijsen om zijn heldere communicatie richting de student, interactie en humor op het juiste moment en een passende vertaalslag tussen vakinhoudelijke informatie en de belevingswereld van de student. Ook probeert hij een brug te slaan tussen het onderwijs op het hbo en het wo. ‘Hij laat zien hoe fantastisch goed onze docenten in het hoger onderwijs zijn’, aldus de jury.

Lavrijsen vond het hele proces rondom de prijs een mooie, maar heftige ervaring. “De werkbalans was soms een beetje zoek en die hectiek wordt alleen nog maar meer vandaag met allerlei interviews in Hilversum. Superleuk, maar ik ben blij als ik mijn tijd weer aan mijn studenten kan besteden.”

Verkiezing

De Docent van het Jaar Verkiezing werd dit jaar voor de achtste keer georganiseerd door het ISO. Aan de verkiezing gaat een lang selectieproces vooraf waarbij elke hogeschool en universiteit een docent aan kan dragen. Uit deze docenten kiest de vijfkoppige jury vier finalisten die samen de strijd aan gaan om de eretitel. In 2020 won TU/e-docent Johanna Höffken de titel.

De andere finalisten waren Astrid Timman-Jacobse (Hogeschool van Arnhem-Nijmegen), Ayokunu Adedokun (Universiteit Leiden) en Renske de Beijer (Hogeschool Inholland). Ieder van hen gaf tijdens de verkiezing een mini-college waarin zij hun passie voor het onderwijs en hun vaardigheden toonden.

ISO-voorzitter Lisanne de Roos: “Docenten staan niet altijd in de spotlight, maar goede docenten zijn cruciaal voor het onderwijs en de studenten. Tijdens deze verkiezing worden deze docenten in het zonnetje gezet en is er aandacht voor docenten die studenten kunnen inspireren en enthousiasmeren. Reinoud Lavrijsen is daar een uitstekend voorbeeld van.”

Comeniusnetwerk

Naast een eretitel, een fysieke bokaal én de onderwijsbeurs van 25.000 euro, krijgt de Docent van het Jaar ook een jaar lang een erezetel in het bestuur van dit Comeniusnetwerk; een netwerk van onderwijsvernieuwers in het hoger onderwijs.

Daarnaast wordt Lavrijsen, samen met de andere drie finalisten, lid van het Comeniusnetwerk. In dit netwerk komen winnaars van Comeniusbeurzen en gemotiveerde onderwijsvernieuwers samen om ervaringen en kennis over onderwijs(vernieuwing) te delen.

Onderwijsminister

Het netwerk is spreekbuis van docenten die bezig zijn met onderwijsvernieuwing en spreekt regelmatig met de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Robbert Dijkgraaf. Dijkgraaf: “Het is heel erg belangrijk dat onze goede docenten in het zonnetje worden gezet. Ik vind onze docenten de helden van het onderwijs; we hebben ze heel hard nodig. Ik hoop dat alle docenten, maar in het bijzonder de winnaar, doorgaan met het mooie werk dat ze leveren en dat ze de vlam voor het doceren doorgeven aan de volgende generatie”.

Brigit Span
(Corporate Storyteller)