Stein Stoter wint ‘Postdoc paper pitch’-wedstrijd
De wedstrijd, georganiseerd door de TU/e Postdoc Association, wil de postdocs in de schijnwerpers te zetten en erkennen.
Stein Stoter (1e), Feiran Zhang (2e) en Tim Hogervorst (3e) waren de prijswinnaars tijdens de 2e editie van de TU/e Postdoc Association artikelen pitch-wedstrijd, die op vrijdag 13 mei plaatsvond. Negen postdocs pitchten tijdens de wedstrijd hun wetenschappelijke publicatie. Ook rector Frank Baaijens sprak tijdens op het evenement over het belang van de postdoc-gemeenschap aan de TU/e. De wedstrijd werd georganiseerd in samenwerking met de vier TU/e-onderzoeksinstituten - EIRES, EAISI, EHCI en ICMS.
Het uitgangspunt van de wedstrijd is vergelijkbaar met de FameLab wetenschapscommunicatiewedstrijd. TU/e-postdocs van alle afdelingen worden uitgenodigd om recente wetenschappelijke publicaties in te dienen. Vervolgens wordt een set finalisten geselecteerd door een panel van experts en tot slot pitchen de finalisten in drie minuten hun artikel, naar keuze met of zonder presentatie erbij.
De finale vond plaats op de Zwarte Doos en werd gepresenteerd door Barry Fitzgerald, een van de wetenschapsvoorlichters van de TU/e. De negen onderzoekers presenteerden hun wetenschappelijke artikelen en pitches over uiteenlopende onderwerpen, van windturbines tot het opladen van elektrische voertuigen, en van social sharing tot suikermoleculen.
Na elke pitch kregen de deelnemers vragen van de jury, bestaande uit Martijn Heck (Electrical Engineering), Marta Costa Figueiredo (Chemical Engineering and Chemistry), Federica Eduati (Biomedical Engineering) en Mauro Salazar (Mechanical Engineering). Het niveau van de pitches was uitstekend en de jury stond voor een moeilijke beslissing. Uiteindelijk kenden ze de eerste prijs toe aan Stein Stoter, de tweede prijs aan Feiran Zhang en de derde prijs aan Tim Hogervorst.
Aanvullende informatie over de pitches en reacties van de winnaars, vind je hier.
Eerste plaats: Stein Stoter – ‘Blijf gewoon zwemmen, op weg naar schone energie’
Stein Stoter (Mechanical Engineering) presenteerde een pitch naar aanleiding van een artikel in Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering.
Voor zijn onderzoek maakt Stoter computermodellen om de beweging van vloeistoffen of gassen te bestuderen. “Veel van mijn onderzoek speelt zich af op de grens tussen toegepaste wiskunde en informatica, wat voor sommigen ingewikkelde onderwerpen kunnen zijn,” zegt Steen. “Dus in mijn pitch concentreerde ik me op het vinden van de juiste invalshoek voor mijn werk. Mijn artikel waar ik het over had, keek naar turbulentie, de complexe wervelende beweging van vloeistoffen in de buurt van objecten. Dat is belangrijk voor maatschappelijke toepassingen in de techniek, zoals het ontwerpen van windturbines.”
Stoter was natuurlijk heel blij met het winnen van de wedstrijd. “Ik ben heel blij, en het is geweldig om te zien dat ook meer theoretisch onderzoek op de universiteit wordt gewaardeerd. Ik ben blij dat mijn nadruk op de maatschappelijk relevante aspecten van het theoretische artikel aansloeg bij de jury.”
Tweede plaats: Feiran Zhang – ‘Dingen die je niet wist over het delen van emoties bij het leren’
Voor haar pitch richtte Feiran Zhang (Industrial Design) zich op een artikel dat ze publiceerde in het International Journal of Child-Computer Interaction.
Als onderdeel van haar onderzoek kijkt Zhang naar hoe mensen omgaan met emoties bij samenwerkend leren. Ze onderzocht deze omgang met name in moeilijke situaties zoals tijdens de coronapandemie. "Voor mijn publicatie hebben we tijdens de pandemie het delen van emoties onder studenten bestudeerd, zowel online als in de klas," zegt Zhang. “Studenten vonden het belangrijker om negatieve emoties te delen dan positieve. En ze gaven er de voorkeur aan om in kleine groepen te delen en niet met de leraar of de hele klas. Het delen van emoties tijdens het leren kan helpen bij het leerproces.”
Zhang was verheugd om deel uit te maken van het evenement en ziet het als een waardevolle ervaring. “Dit was een geweldige kans om mijn onderzoek te delen, dus vond ik het belangrijk om mee te doen aan de wedstrijd. Het was geweldig om mijn onderzoek te presenteren vanuit een andere invalshoek.”
Derde plaats: Tim Hogervorst – ‘Goed of slecht? Suikers laten hun ware gezicht zien.’
Tot slot sprak Tim Hogervorst (Chemical Engineering and Chemistry) over een artikel in Nature Chemical Biology van november 2021.
Het onderzoek van Hogervorst kijkt naar het immuunsysteem en de invloed van suikers op de immuunrespons. “Suikers aan de buitenkant van cellen kunnen invloed hebben op hoe het immuunsysteem reageert. Tot nu toe ontbrak het ons aan een manier om te bestuderen hoe kleine veranderingen in de suikers op levende cellen de immuunrespons beïnvloeden. In dit onderzoek hebben we een nieuwe manier ontworpen om de interactie van afzonderlijke moleculen in een cel te volgen en hoe kleine veranderingen in suikers de respons beïnvloeden."
Daarnaast was Hogervorst verheugd met de 3e plaats in de competitie. “De kwaliteit van de verschillende disciplines was erg hoog, dus het bereiken van de 3e plaats is fantastisch. Het evenement was een geweldige manier om mijn collega's uit verschillende onderzoekdomeinen te ontmoeten. Het was een mooie kans om kritischer na te denken over het verhaal van mijn onderzoek.”
Meer over de TU/e PDA en de wedstrijd
De TU/e Postdoc Vereniging (PDA) is opgericht in februari 2020 met als centraal doel om postdocs een platform te bieden om met elkaar te netwerken aan de TU/e en om hen ondersteuning te bieden op maat.
Met dit in het achterhoofd, en mede geïnspireerd door de FameLab wetenschapscommunicatiecompetitie, ontwikkelde de PDA een ‘paper pitching’-wedstrijd, die wordt gesponsord door de vier TU/e-instituten – EIRES, EAISI, EHCI en ICMS. De wedstrijd staat open voor onderzoekers van alle faculteiten. De wedstrijd werd dit jaar medegeorganiseerd met EIRES, terwijl de competitie van volgend jaar samen met EAISI zal worden georganiseerd.
Voor de competitie van dit jaar ontving de PDA 23 wetenschappelijke publicaties van postdocs uit de meeste TU/e-faculteiten.