Van ’t Hoff-medaille 2022 voor Bert Meijer

24 mei 2022

Universiteitshoogleraar Bert Meijer ontving op 21 mei 2022 de Van ’t Hoff-medaille van het Genootschap ter bevordering van Natuur-, Genees- en Heelkunde.

Bert Meijer (links) en Ton van Leeuwen

Universiteitshoogleraar Bert Meijer ontving op 21 mei 2022 de Van ’t Hoff-medaille van het Genootschap ter bevordering van Natuur-, Genees- en Heelkunde (GNGH) in Amsterdam. De medaille wordt één keer in de tien jaar uitgereikt voor uitmuntend en grensverleggend werk op het terrein van de chemie, met uitsluiting van de biochemie. De uitreiking vond, vanwege corona een jaar later plaats dan gepland tijdens de algemene jaarvergadering. De Van 't Hoff-medaille is vernoemd naar de Nederlandse scheikundige J.H. van ’t Hoff. De Nederlandse scheikundige won in 1901 de Nobelprijs voor de chemie.

De medaille is ingesteld in 2011 en wordt eenmaal per tien jaar uitgereikt. De medaille is slechts eenmaal eerder uitgereikt, dat was in 2011 aan Ben Feringa, die 2016 ook de Nobelprijs won. Overigens zijn Bert Meijer en Ben Feringa al bevriend sinds hun gezamenlijke promotietijd, wat deze toekenning nog mooier maakt voor beide vrienden. Uitgangspunt voor de toekenning van de medaille is dat het werk van de ontvanger excellent en grensverleggend moet zijn. Daarnaast is een belangrijk criterium dat de wetenschapper zijn of haar sporen verdiend moet hebben op het gebied van de stereochemie en/of asymmetrische synthese en/of fysische chemie - dus in de voetsporen van Van ’t Hoff getreden moet zijn. Afgelopen jaar heeft het Genootschap besloten deze medaille toe te kennen aan TU/e’s universiteitshoogleraar Bert Meijer.

Bert Meijer. Foto: Elodie Burrillon

Bert Meijer zegt: “Als groot bewonderaar van onze eerste Nobelprijswinnaar in de chemie en zijn pioniersrol in de wetenschap ben ik zeer vereerd om de naar hem vernoemde Van ’t Hoff-medaille te mogen ontvangen. Ik zie het als een prachtige waardering voor het onderzoek dat de vele studenten, promovendi en postdocs in onze groep door de decennia hebben uitgevoerd. Maar ook omdat de stereochemie - hetgeen Van ’t Hoff heeft geïntroduceerd en wereldberoemd mee is geworden - altijd een vooraanstaande plaats in ons onderzoek heeft.”

Meijer ontving de medaille uit handen van Ton van Leeuwen, hoogleraar aan het Amsterdam Universitair Medisch Centrum (AMC) en voorzitter van het genootschap. Juryvoorzitter Wybren Jan Buma zegt daarover: “Bert Meijer wordt wereldwijd beschouwd als één van de grondleggers van het veld van de supramoleculaire polymeerchemie. Zijn werk is baanbrekend geweest voor het begrip van de mechanismen die ten grondslag liggen aan chemische zelf-assemblage. Hij heeft laten zien dat dit soort supramoleculaire polymeermaterialen unieke mogelijkheden bieden om succesvol oplossingen te ontwikkelen voor uitdagingen in de materiaal- en levenswetenschappen. Hij zet dit werk nog steeds voort.”

Meer erkenning voor Bert Meijer

2022 – Internationaal lidmaatschap National Academy of Sciences (US)

Over het Genootschap ter bevordering van Natuur-, Genees-­ en Heelkunde

Het Genootschap, in 1790 opgericht door Andreas Bonn, hoogleraar Anatomie en Heelkunde aan de Doorluchte School in Amsterdam, organiseert wetenschappelijke bijeenkomsten, kent onderscheidingen toe aan beoefenaars van wetenschap, verleent reisbeurzen aan jonge onderzoekers en geeft steun aan activiteiten die passen binnen de doelstelling van het genootschap, i.e. de bevordering van de Natuur-, Genees- en Heelkunde.

Het lidmaatschap van het Genootschap is beschikbaar voor gepromoveerde onderzoekers binnen de wiskunde, informatica, natuurwetenschappen, biologische - en biomedische wetenschappen, geneeskunde of tandheelkunde en aan hen die door opleiding of werkzaamheden een binding hebben met de universiteiten en onderzoeksinstituten van Amsterdam, van promovendi tot hoogleraren.

Nicole van Overveld