Studenten TU Eindhoven bouwen grootste werkende Nintendo-controller ter wereld

24 november 2022

Dankzij de jubilerende studievereniging Thor spelen voorbijgangers op TU/e-campus Super Mario in XL-formaat.

De megacontroller is 6 bij 2,5 meter groot en gebaseerd op de populaire Super Nintendo. Foto: Bart van Overbeeke

De megacontroller is 6 bij 2,5 meter groot en gebaseerd op de populaire Super Nintendo uit de jaren negentig. Het reuze-exemplaar is door vier commissieleden en een handjevol vrijwilligers van de jubilerende studievereniging Thor (faculteit Electrical Engineering) gebouwd. Iedereen kan op de TU/e-campus, in de Markthal bij MetaForum, een potje Super Mario meespelen tot vrijdag 2 december (behalve in het weekend).

“Dit exemplaar is groter dan de controller die elektrostudenten van de TU Delft in 2011 maakten”, zegt Thor-bestuurslid Jilles Tils trots. Er is dan ook contact geweest met de organisatie van het Guiness Book of Records, maar een officieel wereldrecord zit er niet in. “Dan had-ie van plastic moeten zijn, net als het origineel. We hebben gekozen om hem van hout te maken, dat is duurzamer.”

Thor wilde voor hun 65-jarige jubileum weer ‘iets vets doen’, legt Britt Vermeulen van de lustrumcommissie uit. In 2014 projecteerde Thor al eens het grootste Tetris-spel ooit op een van de gebouwen op de TU/e-campus, destijds wel goed voor een vermelding in het Guiness Book of Records.

Ditmaal is het team ongeveer driekwart jaar bezig geweest met de uitwerking en de bouw, voornamelijk bij Britt in de tuin onder een partytentje. Jilles: “We hebben twee originele controllers uit elkaar geschroefd om te kijken hoe alles precies werkte.” Britt vult aan: “Een van de moeilijkste onderdelen om te fabriceren waren de springveren van ijzerdraad, die we zelf hebben ontwikkeld.”

Britt Vermeulen en Jilles Tils. Foto: Bart van Overbeeke

Met triplex onder de douche

Grappig detail: de knoppen van de originele controller zijn niet alleen rond, maar ook licht gebogen. Om dit op grote schaal na te bootsen, werd voor een opvallende oplossing gekozen. Jilles, lachend: “We hebben met het triplex onder een hete douche gestaan, want we hadden gelezen dat we het materiaal daardoor ver genoeg konden buigen en dat bleek te kloppen.” Afgelopen zondag heeft het team de controller op de campus opgebouwd, een klus die duurde van 9 uur ’s morgens tot 3 uur ’s nachts.

Wat er na vrijdag 2 december gaat gebeuren met de controller – die overigens via een laptop op het scherm is aangesloten – is nog niet bekend. Er is wat belangstelling uit de game-wereld, denk aan events en LAN-parties, maar een nieuwe bestemming is nog niet gevonden. Britt: “Dus als er partijen zijn die hier graag iets mee willen, staan we daarvoor open. Geïnteresseerden kunnen zich bij ons melden!"

Frans Raaijmakers