Lightyear onthult 's werelds eerste lange-afstand zonneauto

25 juni 2019

Prototype Lightyear One debuteert tijdens stralende presentation

Lightyear One. Credits: Lightyear

Lightyear, een bedrijf opgericht door alumni van het Solar Team Eindhoven, introduceerde vandaag de eerste lange-afstand zonnewagen. Het prototype werd gepresenteerd aan een publiek van investeerders, klanten, partners en pers, bij het ochtendgloren in de TheaterHangaar in Katwijk. De eerste 100 auto's zijn al gereserveerd via de Lightyear website, met een verwachte levering in 2021.

De introductie van dit prototype betekent, in de woorden van Lex Hoefsloot, CEO en mede-oprichter van Lightyear, 'een nieuw tijdperk van rijden en een enorme stap in de richting van een schone mobiliteit voor iedereen'. Hoefsloot benadrukte tijdens de presentatie het belang van het moment. "Klimaatverandering is een van de grootste problemen in onze geschiedenis. Als ingenieurs dachten we dat we iets konden doen. Lightyear One is een enorme kans om de mobiliteit ten goede te veranderen".

Lightyear One

Lightyear One is ontworpen vanuit een niet-traditioneel perspectief, niet op basis van conventies, maar uitsluitend op basis van de wetten van de natuurkunde, om doelbewust een auto te ontwerpen die 'het meeste uit elke zonnestraal haalt'. Hoefsloot: "Het hoofddoel van de auto is om in te spelen op de plaats waar andere elektrische auto's tekortschieten. Onderzoek heeft uitgewezen dat het bereik en het gebrek aan oplaadmogelijkheden nog steeds de grootste zorgen zijn die mensen hebben als ze elektrische auto's overwegen. We lossen deze problemen op met wat we 'ultra-efficiëntie' noemen. Enerzijds zal dat leiden tot een uitzonderlijk bereik van 725 km (WLTP) op een relatief kleine batterij. Aan de andere kant kan hij rechtstreeks van de zon worden opgeladen, omdat zijn energieverbruik veel lager is, waardoor hij tot 20.000 km aan energie per jaar genereert. Bovendien kun je tot 400 km per nacht opladen vanaf gewone 230V-aansluitingen. Dat is geweldig voor lange autoritten, want je hebt geen oplaadbare infrastructuur nodig."

Lightyear One: front view. Credits: Lightyear

Licht, veilig, sterk en efficiënt

Lightyear One is gemaakt van hightech materialen om zo een zo laag mogelijk gewicht te hebben met behoud van een hoge mate van veiligheid voor de passagiers. Bovendien wordt hij aangedreven door vier onafhankelijk aangedreven wielen, zodat er geen energie verloren gaat tijdens het transport van de motor naar het wiel. Het dak en de kap bestaan uit vijf vierkante meter geïntegreerde zonnecellen in veiligheidsglas, die zo sterk zijn dat een volgroeide volwassene er zonder deuken op kan lopen. Naast zonne-energie kan Lightyear One ook worden opgeladen bij een (snel)laadstation of zelfs bij een gewoon stopcontact.

Beschikbaarheid

Via de Lightyear-website kunnen kopers nu één van de 500 Lightyear Ones reserveren voor € 119.000,- reserveringskosten. "Omdat nieuwe technologie een hoge stuksprijs heeft, moeten we in een exclusieve markt beginnen", aldus Hoefsloot. Lightyear verwacht de productie van de Lightyear One in 2021 op te voeren, zodat de volgende modellen een aanzienlijk lagere aankoopprijs zullen hebben. Toekomstige modellen zullen worden geleverd aan autonome en gedeelde wagenparken, zodat de aankoopprijs kan worden verdeeld over een grote groep gebruikers.

Over Lightyear

Opgericht in 2016 door alumni van het Solar Team Eindhoven, heeft Lightyear inmiddels meer dan 100 medewerkers in dienst, waaronder voormalige medewerkers van Tesla en Ferrari. De missie van Lightyear is om schone mobiliteit beschikbaar te maken voor iedereen, overal en altijd. Lightyear ontwikkelt elektrische auto's met een energiezuinig ontwerp en geïntegreerde zonnecellen. Bestuurders kunnen, afhankelijk van het klimaat, tot 20.000 kilometer per jaar op de zon rijden. Sinds de lancering heeft Lightyear meer dan 20 miljoen euro opgehaald uit reserveringen, investeringen en subsidies. Hoefsloot: "Hierdoor konden we in slechts twee jaar tijd een werkend prototype ontwikkelen. We hebben al meer dan honderd voertuigen verkocht. Met Lightyear One willen we laten zien dat we met onze technologie een van de meest duurzame auto's op de markt, hebben kunnen bouwen, die ook nog eens veel gemak biedt".

Voor meer persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met LEWIS. (+31(0)40 235 46 00, LightyearNL@teamlewis.com)