XS grant voor Antoni Forner Cuenca

25 augustus 2020

NWO-beurs om innovatieve membranen te ontwikkelen voor de energieopslag van de toekomst.

Antoni Forner Cuenca, onderzoeker in de onderzoeksgroep Membrane Materials and Processes van de faculteit Scheikundige Technologie, heeft voor zijn onderzoek naar een nieuwe klasse membranen voor verbeterde redoxbatterijen een XS-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) gekregen. Dit onderzoek zal een bijdrage leveren op het gebied van polymeermembranen en elektrochemische technologieën voor grootschalige energieopslag.

Voor de XS-beurs heeft NWO 284 aanvragen ontvangen, waarvan er slechts 24 zijn gehonoreerd.

Schematische weergave redoxbatterij

Het beste van twee werelden: het combineren van microporositeit en ion-selectiviteit voor de volgende generatie membranen in volledig organische redoxbatterijen
Het verduurzamen van het energiesysteem is één van de grootste uitdagingen van onze generatie. Duurzame energietechnieken, zoals wind- en zonne-energie, maken in toenemende mate deel uit van ons elektriciteitsnet. Dé uitdaging van deze bronnen zijn hun intrinsieke discontinuïteit en onvoorspelbaarheid. Om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen, is er vraag naar grootschalige en voordelige energieopslag. Redoxbatterijen zijn veelbelovend, maar radicale innovaties op het gebied van materiaalkunde zijn noodzakelijk om hun efficiëntie en levensduur te bevorderen. In dit project zullen de onderzoekers nieuwe polymere membranen ontwikkelen, waarin kleine poriegrootte gecombineerd wordt met ion-selectiviteit voor de volgende generatie opslagmethodes.

Over de XS-subsidies
Het NWO-domein Exacte en Natuurwetenschappen (ENW) wil met een nieuw onderdeel binnen de ENW Open Competitie nieuwsgierigheid bevorderen door het ondersteunen van nieuwe ideeën in kansrijke en zeer risicovolle projecten: ENW - XS voorstellen zijn grensverleggend en op voorhand staat niet vast of de beoogde doelstelling gehaald wordt. Het gaat bij ENW - XS uitdrukkelijk om nieuwsgierigheidsgedreven, avontuurlijk onderzoek en het snel kunnen exploreren van een veelbelovend idee. In het beoordelingsproces van ENW - XS ben je als aanvrager ook beoordelaar; dit is uitdrukkelijk een pilot en geen reguliere NWO-procedure.