Margriet van der Heijden: “Wetenschapscommunicatie is nu te vaak een kakofonie van geluid”

25 augustus 2022

Hoogleraar wetenschapscommunicatie vertelt in onze podcast Sound of Science waarom samenleving en wetenschap meer de dialoog zouden moeten aangaan.

Margriet van der Heijden (foto: Iris Rijsman)

Wetenschapscommunicatie draait nog te veel om zenden, constateert Margriet van der Heijden, wetenschapsjournalist en hoogleraar wetenschapscommunicatie aan de TU/e. Ze ziet veel geschreeuw om aandacht, terwijl met meer samenspraak wetenschap en samenleving elkaar juist zouden kunnen versterken. In de nieuwste aflevering van onze podcast Sound of Science gaat ze met presentator Lieven Scheire in gesprek over haar ideeën voor effectievere wetenschapscommunicatie, hun gedeelde passie voor natuurkunde en waarom mensen (niet) vertrouwen op de wetenschap.

Margriet van der Heijden heeft een achtergrond in de deeltjesfysica en wetenschapsjournalistiek. Na een promotieonderzoek aan quarks bij de deeltjesversneller CERN in Genève schreef ze onder meer jarenlang over wiskunde, natuurkunde en sterrenkunde voor NRC.

De door haar opgezette kinderpagina achterop het wetenschapskatern was een geliefde pagina bij de krant. Vorig jaar belandde haar dubbelbiografie Denken is verrukkelijk, over natuurkundigen Paul Ehrenfest en Tatiana Afanassjewa op de shortlist van de Libris Geschiedenisprijs. Later dit jaar verschijnt haar boek Ongekend, over vrouwelijke wetenschappers die over het hoofd werden gezien.

Beluister de podcast

Van der Heijden is eigenlijk nog maar net begonnen als de eerste hoogleraar wetenschapscommunicatie aan de TU Eindhoven, bij de faculteit Applied Physics. Een leerstoel die ze op initiatief van de Nederlandse Natuurkundige Vereniging invult met natuurkundige Ivo van Vulpen aan de Universiteit Leiden.

In de nieuwste aflevering van onze wetenschapspodcast Sound of Science hoor je alles over de vragen die Van der Heijden wil gaan onderzoeken. Je kunt het gesprek hieronder beluisteren. Of ga naar je favoriete podcastplatform en zoek naar ‘Sound of Science’. Abonneer je op het kanaal om automatisch op de hoogte te blijven van nieuwe afleveringen!

Wil je reageren? Mail ons op nieuws@tue.nl.

Henk van Appeven
(Communications Adviser)