Koning Willem-Alexander opent batterijfabriek ELEO in Helmond

26 januari 2023

De TU/e-startup maakt hoogwaardige batterijsystemen gemaakt voor allerlei industriële toepassingen.

Koning Willem-Alexander tussen het personeel van ELEO vlak na de opening van de nieuwe fabriek in Helmond (Foto: Epsilon Studios | RVD)

Koning Willem-Alexander heeft op donderdag 26 januari de nieuwe batterijfabriek van ELEO geopend op de Automotive Campus in Helmond. Met de opening van de fabriek vertienvoudigt de TU/e-startup zijn batterijproductiecapaciteit. Het bedrijf verwacht de komende twee jaar van 60 naar 200 werknemers door te groeien.

ELEO ontwerpt en bouwt hoogwaardige batterijsystemen voor allerlei industriële toepassingen, waaronder bouw- en landbouwmachines. Door het gebruik van deze schaalbare batterijsystemen kunnen ook zwaardere voertuigen en machines worden geëlektrificeerd om zo de verduurzaming van deze sector te versnellen.

Ambitie

De opening van de nieuwe fabriek is een feestelijk moment en belangrijke mijlpaal voor het team van ELEO. “De trend naar zero-emissie is in de auto-industrie al in volle gang”, zegt Bas Verkaik, een van de oprichters van ELEO. "Elektrische auto’s zijn al vrij bekend, maar bouwmachines die op stroom draaien zijn dat nog niet. In de bouw is elektrificatie nog niet zo ver. Met onze batterijen willen we deze ontwikkeling op gang brengen en vereenvoudigen.

Met de nieuwe fabriek zijn we in staat om onze productiecapaciteit aanzienlijk te vergroten, wat belangrijk is om aan de groeiende vraag naar onze batterijpakketten te kunnen voldoen. Daarnaast geldt deze fabriek als een blauwdruk voor verdere internationale opschaling in de komende jaren.”

De nieuwe fabriek van ELEO in Helmond (Foto: ELEO)

Nieuwe fabriek

In het nieuwe gebouw vertienvoudigt de jaarlijkse productiecapaciteit naar zo’n 10.000 batterijpaketten. Gezamenlijk kunnen die zo’n 500MWh aan stroom opslaan.

Het gebouw van 3000 m2 is uitgerust met innovatieve machines en cleanrooms, waarmee batterijmodules volledig geautomatiseerd in elkaar worden gezet. Daarnaast beschikt de faciliteit over high-tech research & development-labs om de huidige batterijtechnologie verder te ontwikkelen.

Door de modulaire aanpak zijn de batterijen gemakkelijk af te stemmen op de vraag van de klant. "Ons systeem is zowel geschikt voor een graafmachine van 600 volt of hoger, als voor een veel kleiner voertuig van 50 volt. Daarmee wordt de drempel voor de industrie en de bouw om over te stappen op elektrische aandrijving een stuk lager”, aldus Verkaik.

Van studententeam naar start-up

Het bedrijf ELEO werd in 2017 opgericht door drie oud-studenten van de Technische Universiteit Eindhoven. Als een van de eerste generatie studententeams deden zij ervaring op met elektrisch rijden en batterijpakketten. Dat leidde in 2016 tot een 80-daagse reis om de wereld op een zelfgebouwde elektrische motor.

Na de start van het bedrijf werden de eerste accusystemen in 2020 op de markt gebracht. In 2022 heeft het Japanse familiebedrijf Yanmar Holdings een meerderheidsbelang verworven.

Leren in de praktijk

Robert-Jan Smits, voorzitter van het College van Bestuur van de TU/e en een van de sprekers tijdens de opening, is blij om te zien dat de spin-off van de universiteit zo aan de weg timmert. “We zijn erg trots op onze alumni die ELEO zijn gestart en zo bijdragen aan een duurzame samenleving. Zij zijn het levende bewijs van het succes van Challenge Based Learning en ondernemerschap”, aldus Smits.

Bij Challenge Based Learning worden studenten uitgedaagd om concrete oplossingen te verzinnen voor maatschappelijke uitdagingen, zoals duurzaamheid en mobiliteit. De vraagstukken komen rechtstreeks uit het bedrijfsleven, de maatschappij of de wetenschap. De mensen die in de praktijk aan deze vraagstukken werken, worden direct betrokken bij het onderwijs.

Voor meer informatie over hoe de TU/e impact creëert door het stimuleren van succesvolle startups en spin-offs op het gebied van duurzaamheid en daarbuiten, bekijk onze Impact-pagina's.

Henk van Appeven
(Communications Adviser)