Studenten jagen met wedstrijd ontwikkeling aan van biosensoren die snel griep meten in speeksel

26 augustus 2021

Met internationale studentencompetitie sorteert studententeam SensUs voor op de bestrijding van mogelijke nieuwe pandemie.

Studenten onderzoeken biosensoren die snel griep meten in speeksel. Foto: SensUs

Veertien studententeams uit de hele wereld presenteren op 3 september tijdens de SensUs-competitie het onderzoek naar hun biosensoren die snel en makkelijk het griepvirus in speeksel meten. De eindstrijd zal dit jaar online plaatsvinden vanwege de restricties rondom COVID-19.

De internationale wedstrijd wordt georganiseerd door studenten van de TU Eindhoven, die hiermee voorsorteren op de bestrijding van een mogelijke nieuwe pandemie na COVID-19. Volgens veel wetenschappers is er immers een grote kans dat een volgende pandemie zal worden veroorzaakt door het influenzavirus. Het verbeteren van bestaande tests is essentieel om het monitoren en bestrijden van een dergelijke crisis makkelijker te maken.

Het is de zesde keer dat de SensUs-competitie plaatsvindt. Het doel van de wedstrijd is om de ontwikkeling van snelle en geavanceerde testmethoden te stimuleren. Dit jaar worden de metingen in speeksel gedaan, omdat speeksel makkelijk en snel toegankelijk is voor testgebruikers.

In 2019 hield de TU/e een fysiek evenement, ditmaal vindt alles virtueel plaats. Foto: SensUs

Multidisciplinair

Volgens Menno Prins, hoogleraar moleculaire biosensoren aan de TU/e en initiatiefnemer van de competitie, is het ontwikkelen van zo’n biosensor niet eenvoudig. “De sensoren moeten snel, gevoelig en betrouwbaar zijn, maar ook eenvoudig in het gebruik en goedkoop om te maken.” Zijn ervaring is dat studententeams elk jaar met zeer creatieve ideeën komen. “Ze denken multidisciplinair en brengen elementen samen die je nodig hebt om tot een succesvol prototype te komen.”

Het evenement zal plaatsvinden van 30 augustus tot en met 3 september. De week zal gevuld zijn met verschillende workshops, pitches en momenten om te netwerken. Op woensdag 1 september en vrijdag 3 september vindt het definitieve testen en beoordelen van de biosensoren online plaats.

Een jury bestaande uit 26 professionals met expertise op het gebied van innovatie en biosensoren zullen de teams beoordelen aan de hand van online pitches en de testresultaten. Het volledige programma is hier te vinden.

De teams worden beoordeeld in onder andere de categorieën creativiteit en marktpotentieel. Er is ook een publieksprijs; geïnteresseerden mogen hun stem uitbrengen via www.digital.sensus.org. Op deze website zal het evenement volledig gelivestreamd worden.

Deelnemers uit vier continenten

De 14 deelnemende studententeams zijn afkomstig van vier verschillende continenten. Door de samenwerking van studenten, partners en experts uit verschillende expertise velden te stimuleren, vormt SensUs een internationaal platform dat ruimte biedt voor groei en innovatie in de gezondheidssector. Prins: “Het uiteindelijke doel van SensUs is dan ook om met elkaar in gesprek te gaan en te kijken hoe we als collectief biosensor innovaties kunnen versnellen.”

Frans Raaijmakers
Barry Fitzgerald