Prins Constantijn opent nieuw TU/e-gebouw Neuron voor AI en onderwijs

27 maart 2023

Compleet vernieuwd pand dient als onderkomen voor het AI-instituut EAISI, nieuwe onderwijsruimtes en honderden extra studieplekken.

Constantijn van Oranje (links) opent Neuron met robohond Spot. Foto: Bart van Overbeeke

Constantijn van Oranje opent dinsdag 28 maart het nieuwe gebouw Neuron op de TU/e-campus, een compleet vernieuwd pand voor het Eindhoven Artificial Intelligence Systems Institute (EAISI), en met nieuwe onderwijsvoorzieningen. De openingshandeling van de prins is onderdeel van het rijkgevulde programma dat de ingebruikname van Neuron op feestelijke wijze inluidt.

Neuron is het compleet vernieuwde pand dat voorheen bekend stond als het Laplace-gebouw, en waar tot een paar jaar terug de faculteit Industrial Design gehuisvest was. Het pand herbergt tegenwoordig het Eindhoven Artificial Intelligence Systems Institute (EAISI), dat ongeveer een derde van het vloeroppervlak gebruikt. Daarnaast zijn er 14 kleine collegezalen, 22 werkruimtes voor studenten en 400 individuele studieplekken.

In het atrium hangt het 9 meter hoge kunstwerk Loom Room. De handgeweven textiele kubus van een van de toonaangevendste ontwerpers van ons land, Hella Jongerius, verbindt de twee verdiepingen in het midden van het gebouw met elkaar.

Inspirerende plek

TU/e-vicevoorzitter Nicole Ummelen: “Neuron is omgetoverd tot een indrukwekkend gebouw. EAISI heeft er een volwaardige plek gevonden om verder te groeien, terwijl studenten zich in deze inspirerende omgeving kunnen ontwikkelen tot de ingenieurs van morgen. We kunnen hier trots op zijn, mijn grote dank gaat uit naar iedereen die hieraan heeft bijgedragen.”

Prins Constantijn van Oranje, Special Envoy bij Techleap.nl, ziet het belang van een onderwijsgebouw als Neuron: “AI is een essentiële component voor het ontwerp, de aansturing en doorontwikkeling van nieuwe systemen. Daarom zijn EAISI en het gebouw Neuron belangrijke toevoegingen aan het Eindhovense ecosysteem.”

Tekst loopt door onder de foto's. Fotocredit: Bart van Overbeeke / Norbert van Onna

Aftermovie official opening Neuron

The official opening of the Neuron building

Programma

EAISI trapt dinsdag om 12.30 uur in het atrium af met een AI-symposium ter ere van de officiële opening. Carlo van de Weijer, General Manager van EAISI, verzorgt de openingsspeech, gevolgd door lezingen over onder andere hersenstimulatie-technieken, de bouw van een computer met levende hersencellen en de ethische kwesties rondom het gebruik van kunstmatige intelligentie. Zie hier het volledige programma van het symposium.

Aansluitend volgt het officiële programma om 15.00 uur, op dezelfde plek, te beginnen met een openingswoord van TU/e-bestuursvoorzitter Robert-Jan Smits. Vervolgens zijn er bijdrages van architect Do Janne Vermeulen, ontwerpster Hella Jongerius en cabaretier Lieven Scheire, gevolgd door een paneldiscussie met prins Constantijn, hoogleraar en dean Bachelor College Ines Lopez Arteaga, Carlo van de Weijer en TU/e-vicevoorzitter Nicole Ummelen. De officiële openingshandeling van prins Constantijn en studente Juliette Passariello-Jansen volgt om 15.55 uur.

Vanaf 16.00 uur volgt de feestelijke afsluiting die tot 23.00 uur duurt. Studenten en het personeel zijn welkom bij de vele activiteiten. Er zijn onder meer escape rooms, studententeams bieden een challenge aan, er is een foto-expositie over de begintijd van Neuron (dat toen nog het Rekencentrum heette), optredens van TU/e cultuurverenigingen en een show van DJ Robabilly. Zie hier het volledige programma van de opening.

Interesse om deze feestelijke dag bij te wonen? Aanmelden kan hier.

AI-instituut EAISI is de nieuwe bewoner van Neuron

De opening van Neuron is hét moment om zijn nieuwe bewoner in de spotlights te zetten; het AI-instituut EAISI bestaat vier jaar en kende een flitsende start. Tijd voor een interview met directeur bedrijfsvoering Patricia Jaspers, wetenschappelijk directeur Wim Nuijten en eindverantwoordelijke Carlo van de Weijer. Over groei, toepassingen en de toekomst van AI: “De TU/e AI gemeenschap bestaat nu uit bijna negenhonderd onderzoekers, inclusief promovendi, postdocs en EngD-studenten.”

Frans Raaijmakers

Meer over AI en Data Science