De wondere wereld van metamorfose in de mode

27 oktober 2021

Angella Mackey onderzocht de ontelbare mogelijkheden van dynamische stoffen.

Nigella Mackay demonstreert de greenscreen-app.
Nigella Mackay demonstreert de greenscreen-app.

­­­Hoe zou het zijn om kledingstukken in je garderobe te hebben die van kleur kunnen veranderen, of waarop je video's kunnen laten zien, zoals op een computerscherm? Dit is de vraag die onderzoeker en ontwerper Angella Mackey heeft proberen te beantwoorden in haar promotie-onderzoek.

De afgelopen twintig jaar hebben we kunnen zien hoe je met LED’s, elektroluminescentie, thermo-chromische inkt, e-inkt en andere speciale materialen het oppervlak van een kledingstuk dynamisch kunt veranderen. Het onderzoek naar dynamische weefsels, zoals dit soort stoffen wordt genoemd, draaide tot dusver echter vooral om technologische innovaties of het ontwikkelen van prototypes.

Mackey, die deel uitmaakt van het Future Everyday lab van de faculteit Industrial Design, pakte het anders aan. Zij ontwikkelde de stof niet per se op technologisch vlak. "In plaats daarvan wilde ik de alledaagse ervaring ervan begrijpen, door het zelf te dragen - als onderdeel van m’n garderobe. Hoe beïnvloedt het je gevoel, je kijkgedrag, en je handelen? Waarom zou je het patroon van een overhemd willen veranderen? Hoe verandert het je relatie met je kledingstukken en met andere mensen?"

Greenscreen

Met zichzelf als casestudy droeg Mackey een jaar lang elke dag groen in combinatie met een greenscreen-app op haar smartphone. Ze kon zo de kleuren, vormen en patronen op haar kleding veranderen (hier gedocumenteerd op Instagram). "Ik deed dit om de dagelijkse ervaring na te bootsen van het hebben van kledingstukken in je garderobe die digitaal van uiterlijk kunnen veranderen."

De onderzoekster vond een veelheid aan verrassende manieren waarop iemand zou kunnen besluiten om te versmelten met zijn omgeving, beelden van gras en lucht uit de omgeving te dragen, te navigeren tussen digitale en fysieke mode-ervaringen, of om de stof te beschermen tegen hackers.

Fictieve mode

Om het ontwerpen met deze dynamische stof verder te verkennen, creëerde ze daarnaast een fictief modemerk genaamd Phem (zoals te zien is in het Vimeo-filmpje hiernaast). Ze onderzoekt en verwoordt de moeilijkheden die een modeontwerper tegenkomt wanneer hij of zij werkt met een mix van fysieke en digitale materialen. De inzichten kunnen nuttig zijn voor ingenieurs, ontwerpers van wearables, textielontwerpers of modeontwerpers.

"Mijn onderzoek biedt een verzameling intieme, persoonlijke ervaringen met het dragen van dynamische, van kleur veranderende stoffen, die hopelijk waardevol zijn voor bedrijven die nu en in de toekomst dergelijke stoffen ontwikkelen."

Door het mengen van strategieën uit research-through-design, autobiografisch design en speculatief design, biedt Mackey andere onderzoekers een unieke mogelijkheid om een toekomstige technologie te verkennen, terwijl die technologie nog niet bestaat.

Angella Mackey verdedigt haar promotie-onderzoek op woensdag 27 oktober.

Titel van dissertatie: Rethinking Dynamic Fabric through Wearing and Designing. Begeleiders: Ron Wakkary (SFU, TU/e)], Stephan Wensveen (TU/e), en Annika Hupfeld (TU/e). Andere betrokken partijen: Koen van Os (Signify), Oscar Tomico (ELISAVA, TU/e), ArcInTex. Dit onderzoek is mogelijk gemaakt met een H2020 Marie Skłodowska-Curie Actions-beurs (no. 642328).

 

Mediacontact

Henk van Appeven
(Communications Adviser)

Het laatste nieuws

Blijf ons volgen