Afgestudeerden vieren twee dagen feest met MomenTUm

28 september 2022

De Markthal van MetaForum is donderdag en vrijdag het decor voor ons jaarlijkse academische feest MomenTUm. Ruim 1.300 bachelorstudenten ontvangen vrijdag hun diploma.

Een van de ceremonies tijdens MomenTUm 2021. Foto: Tim Meijer

1.356 kersverse bachelors paraderen vrijdag 30 september over de catwalk van MomenTUm. Tijdens deze vijfde editie van onze jaarlijkse academische viering laten we zien hoe trots we zijn op onze afgestudeerde bachelorstudenten. Ook reiken we prijzen uit voor de beste scripties tijdens de Academic Awards, kiezen we de beste bachelor- en masterdocent en maken we bekend welke ambitieuze alumna dit jaar de Marina van Dammebeurs krijgt.

In twee sessies - om 12.00 en 16.00 uur - staan de spotlights op de vers afgestudeerde bachelors van alle faculteiten. Zij ontvangen bij hun faculteit hun diploma en lopen daarna in toga en met caps over de catwalk in MetaForum, gadegeslagen door familie en vrienden op de tribunes. De presentatie is in handen van wetenschapsjournalist en theatermaker Diederik Jekel. Loopbaaninspiratie komt van alumni Tessie Hartjes (Sales & Investor Relations bij Lightyear), Annabel Romijn (natuurkundedocent bij het Zwijsen College) en Thomas Plantenga (CEO van Vinted). Muzikaal vertier komt van ABBA Experience en studentendansvereniging Footloose zorgt voor een wervelende show. Hét moment van MomenTUm is natuurlijk het massaal in de lucht gooien van de caps.

Bij Applied Mathematics & Computer Science waren vorig jaar ook veel cum laude-laureaten. Foto: Richard van de Ketterij

Cum laude: zilveren sjerp

Alle afgestudeerden krijgen een toga en cap en een rode sjerp om in stijl over de catwalk te lopen. Studenten die cum laude hun bacheloropleiding hebben afgerond, dragen een zilveren sjerp. Dit jaar zijn dat er 83, waarbij de faculteit Mathematics & Computer Science hofleverancier is met maar liefst 40 cum laude-laureaten.

Academic Awards

Maar liefst 37 studenten zijn genomineerd voor de Academic Awards. Er zijn prijzen voor de beste bachelorscriptie, de beste masterscriptie, de beste EngD-thesis en de beste PhD-dissertatie. De winnaars ontvangen hiervoor een cheque van respectievelijk 1.250, 2.500, 5.000 en 5.000 euro. “Het is echt heel bijzonder om genomineerd te worden voor een van de Academic Awards. Deze kandidaten hebben een uitzonderlijke prestatie geleverd, waar ze met recht trots op mogen zijn. Wij zijn in ieder geval trots op hen!”, zegt rector magnificus Frank Baaijens. Hij zal de prijzen vrijdag uitreiken.

Op de campus staan grote borden waarop alle genomineerden van de Academic Awards gepresenteerd worden. Deze worden na MomenTUm tentoongesteld op de High Tech Campus. Foto: TU/e

Het publiek heeft de afgelopen weken bovendien mogen stemmen wie van deze 37 genomineerden volgens hen het meest aansprekende onderzoek heeft gedaan. Een van hen krijgt vrijdag de Audience Award uitgereikt. Begin deze week was er al meer dan 4.500 keer gestemd. De winnaar krijgt een cheque van 1.250 euro.

Best Teacher Awards

MomenTUm is een feest voor studenten, maar ook voor onze docenten, want tijdens de twee ceremonies worden de beste bachelor- en masterdocent bekendgemaakt. Er zijn vier kandidaten voor de titel Best Bachelor Teacher: Anna Wieczorek (faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences), Lambèr Royakkers (Industrial Engineering & Innovation Sciences), Jim Portegies (Mathematics & Computer Science) en Hjalmar Mulders (Applied Physics & Science Education).

Voor de Best Master Teacher staan drie docenten opgelijnd: Sandra Loerakker (Biomedical Engineering), Dirk Fahland (Mathematics & Computer Science) en Max Birk (Industrial Design). De winnaars van deze twee eretitels krijgen ieder een cheque van tienduizend euro.

Marina van Dammebeurs

De Marina van Dammebeurs wordt jaarlijks uitgereikt aan getalenteerde vrouwelijke alumni die een masteropleiding, EngD of promotietraject hebben afgerond aan de TU/e. De beurs omvat 9.000 euro voor de winnares en 2.500 euro voor de runner-up. De beurs is bedoeld om je verder te ontwikkelen in je carrière.

Dit jaar zijn de kandidaten beiden afkomstig van de faculteit Chemical Engineering & Chemistry: Brigitte Lamers en Chenyue Zhang. De uitreiking van de Marina van Dammebeurs is te volgen via een livestream.

Beeld van het MomenTUm-feest van vorig jaar. Foto: Miroslaw Faes

MomenTUm party

De avond vóór MomenTUm is het al partytime, want op donderdag 29 september is de overdekte hal van MetaForum het decor voor een groot studentenfeest, met optredens van DJ La Fuente, Zanger Kafke en Straatwaarde.

Op vrijdag 30 september is MomenTUm op deze plek te volgen via een liveblog.

Brigit Span
(Corporate Storyteller)