Europese prijs voor TU/e Innovation Space: ‘Innovation and Collaboration Space of the Year’

29 juni 2022

Foto: Bart van Overbeeke

Na vorig jaar de Nederlandse Hoger Onderwijs Prijs te hebben gewonnen, is TU/e innovation Space vandaag als eerste geëindigd in de Europese wedstrijd ‘Innovation and Collaboration Space of the Year’. In de finale, tijdens het ACEEU (Accreditation Council for Entrepreneurial and Engaged Universities) Stakeholders Forum in Florence, pitchte de TU/e innovation Space haar innovatieve praktijk met vier andere Europese genomineerden.

“We zijn er trots op dat we de Triple E Awards voor de categorie Innovation and Collaboration Space of the year hebben gewonnen”, zei de wetenschappelijk directeur van TU/e innovation Space, prof. Isabelle Reymen na afloop in Florence. “We kijken ernaar uit om alle learnings die we tijdens de conferentie hebben opgedaan te gebruiken om Innovation Space en de TU/e samen met ons geweldige team nog verder vooruit te helpen.”

“Het is geweldig om te zien dat andere universiteiten ook het onderwijs innoveren, nieuwe ondernemerschapsactiviteiten opzetten en studenten koppelen aan maatschappelijke en zakelijke vraagstukken. We leerden veel over de community engagement initiatieven met studenten, allemaal nieuwe manieren om invulling te geven aan de derde missie van de universiteit. We hebben veel innovatieve en inspirerende mensen ontmoet!”

Onderwijsinnovatie

TU/e innovation Space is het centrum voor onderwijsinnovatie van de Technische Universiteit Eindhoven, het expertisecentrum voor Challenge-Based Learning en studentondernemerschap, en een open community waar studenten, onderzoekers, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties samenwerken aan real-world uitdagingen op het gebied van duurzame energie, gezondheidszorg, agrifood, tech en veel andere thema’s.

De Triple E Awards zijn een wereldwijde erkenning van inspanningen voor het streven naar ondernemerschap en betrokkenheid in het hoger onderwijs. Het is de eerste prijs die specifiek gericht is op de verschillende dimensies van de missie van universiteiten, met als doel verandering te bevorderen en de rol van deze instellingen in de gemeenschap te benadrukken. De Triple E Awards zijn bedoeld om veranderingen in universiteiten te stimuleren en de rol van universiteiten in hun gemeenschap en ecosysteem te benadrukken.

Dit is de tweede editie van deze prijzen, die worden gepromoot door de Raad voor Accreditatie voor Ondernemende en Betrokken Universiteiten; de vorige editie was in 2020. Er zijn 12 categorieën in de competitie, waarbij in elk van deze categorieën vijf universiteiten de finale bereiken.

Vorig jaar won TU/e innovation Space ook al de Nederlandse Hoger Onderwijs Award.

Bron: Innovation Origins

Frans Raaijmakers