Indrukwekkende zesde plek voor Team VIRTUe bij de Solar Decathlon in Dubai

Ruim drie jaar aan voorbereidingen en bouwen aan hun duurzame en innovatieve huis kwam voor team VIRTUe ten einde tijdens de Award Ceremony van de Solar Decathlon Middle East 2018 in Dubai. Ze eindigden als 6e – een indrukwekkend resultaat voor de studenten van de TU Eindhoven die voor het eerst meededen en het opnamen tegen meer ervaren teams. Voornamelijk op de onderdelen communicatie en duurzaam transport scoorden ze goed, met een 2e plek.

Het eindresultaat was tot op het laatste moment onzeker omdat de puntenaantallen per uur wisselden. De prijsuitreiking was bovendien op zichzelf al spannend vanwege rekenfouten van de organisatie. Team VIRTUe leek de tweede plek te hebben gehaald voor het functioneren van het huis, maar na protesten van andere teams vond een herberekening plaats en moest de prijs worden afgegeven aan het Italiaanse team Sapienza.

15 woningen gebouwd

De Solar Decathlon is een internationale ontwerpwedstrijd, waarbij studententeams een innovatieve, duurzame woning ontwerpen en bouwen. Deze huizen worden vervolgens door een jury op tien onderdelen beoordeeld, zoals architectuur, energie-efficiëntie en comfort. In de editie van 2018 in Dubai startten 50 teams aan de competitie, waarvan uiteindelijk slechts 15 teams erin slaagden afgelopen weken daadwerkelijk een huis neer te zetten.

Het appartement van het studententeam, genaamd LINQ, is ontworpen om in bestaande buurten toe te passen en zit vol met innovatieve snufjes. Het huis beperkt niet alleen energieverbruik zonder het comfort van de bewoners aan te tasten, maar richt zich ook op sociale duurzaamheid van de buurt waarin het appartement staat. Door zijn vorm bevordert LINQ  de sociale interactie, door bijvoorbeeld gedeelde ruimtes en een verticaal beplant atrium.

Typisch Nederlandse lekkernijen

De laatste twee weken van de competitie waren zwaar voor het team met dagelijkse rondleidingen en metingen aan het huis voor comfort en water- en energieverbruik en wassen en drogen van handdoeken. De prestaties van LINQ werden nauw in de gaten gehouden door zowel de organisatie als het team. Elke dag begon de ochtendploeg om 7 uur ’s ochtends en de avondploeg sloot de dag af om 20.00 uur. Vijf juryrondleidingen vonden plaats met experts die het team stevig aan de tand voelden met kritische vragen.

Voor de andere teams moesten drie diners worden voorbereid die werden beoordeeld. VIRTUe koos voor een vegetarisch, duurzaam diner met een aantal typische Nederlandse lekkernijen als pepernoten en stroopwafels als dessert. De diners bleken bovendien een effectieve manier om de andere teams te leren kennen. De Nederlandse fietsen en zonneauto Stella Lux bleken erg populair, zowel bij de andere teams als bij bezoekers. Het team kijkt terug op een geweldige ervaring waarop het volgende VIRTUe-team kan bouwen.

Slimme spiegels in de badkamer

De teams die bovenaan eindigden in de einduitslag hadden allen veel meer ervaring dan nieuwkomer VIRTUe, zoals Virginia Tech (USA, eerste), UOW (Australië, tweede) en BaityKool (Frankrijk, VAE en Palestina, derde). Deze teams gaven stevig competitie met hun innovatieve woningen. Interessant genoeg had elk team gekozen voor een andere focus. Waar VIRTUe zich vooral richtte op expats, keek UOW vooral naar oudere (gehandicapte) mensen en BaityKool vooral het samenwonen centraal stelde.

Alle teams toonden innovatieve oplossingen voor een duurzame levensstijl, variërend van het gebruik van wormen om water te reinigen, groene muren om de lucht te koelen en ruimtes die groter of kleiner kunnen worden dankzij muren op wieltjes of plafonds op een slider. Andere innovaties waren het inbouwen van zelflerende systemen zodat het huis zich optimaal aanpast aan de behoeftes van de bewoner en slimme spiegels in de badkamer die het weerbericht, je afspraken en het nieuws tonen.