Betere opsporingsmethode voor sepsis dankzij studentenwedstrijd SensUs

31 augustus 2022

Een van de deelnemers is studententeam T.E.S.T. van de TU Eindhoven zelf.

Foto: Bart van Overbeeke

Studenten van de TU Eindhoven houden 2 september voor de zevende keer de internationale studentencompetitie SensUs. Elk jaar strijden teams wereldwijd voor de ontwikkeling van een nieuwe biosensor. Dit jaar presenteren vijftien studententeams uit de hele wereld hun opsporingsmethode voor de levensgevaarlijke aandoening sepsis. Dit jaar vindt de finale weer plaats op de TU/e Eindhoven, na online bijeenkomsten de afgelopen jaren vanwege de Covid-restricties.

Sepsis is een acute ontsteking die over het hele lichaam kan optreden als complicatie bij een infectie, zowel bacterieel, viraal maar ook als gevolg van een schimmel of parasiet. Het is een levensgevaarlijke complicatie die ervoor zorgt dat miljoenen mensen op de intensive care belanden, en waarbij 30 tot 40 procent van de patiënten overlijdt. De meest voorkomende symptomen zijn verhoogde hartslag, versnelde ademhaling, koorts en extreme pijn. Wereldwijd zijn er jaarlijks meer dan 49 miljoen mensen die sepsis krijgen.

Ontwikkeling aanjagen

De organisatie hoopt via de SensUs Competitie de ontwikkeling van deze biosensoren aan te jagen. Het doel van de wedstrijd is om de ontwikkeling van snelle en geavanceerde testmethoden te stimuleren. Elk jaar kiest SensUs een ziekte of aandoening die dat jaar centraal staat in de competitie. Dit jaar is dat dus de aandoening sepsis.

Vroege diagnose is essentieel bij sepsis. Elk uur neemt de stervenskans namelijk met tien procent toe wanneer er niet direct gehandeld wordt. Daarom ontwikkelen de deelnemers aan de competitie dit jaar sensoren voor praktisch gebruik in de gezondheidszorg om snel te kunnen meten of een patiënt sepsis heeft.

De deelnemers aan de competitie focussen zich met name op detectie van het molecuul IL-6, dat in het ontstekingsproces vrijkomt. Dit is een signaalstof van het immuunsysteem die in het geval van sepsis in hoge concentraties in het lichaam aanwezig is. Het zou erg behulpzaam kunnen zijn om de concentratie van deze stof met een snelle sensor te kunnen meten, zodat sepsis kan worden vastgesteld voordat gevaarlijke symptomen zich voordoen.

Gezondheidszorg verbeteren

Een van de deelnemers is studententeam T.E.S.T. van de TU Eindhoven zelf. Het team, bijna een jaar geleden opgericht, bestaat uit negen bachelor-studenten van de opleiding Biomedische Technologie. “We willen graag de gezondheidszorg verbeteren”, aldus Lars Daenen, PR-manager van T.E.S.T. “Sepsis komt vaak voor en er is een noodzaak om sepsis snel te detecteren. Dat maakt deze competitie belangrijk.”

T.E.S.T neemt deel aan de competitie van SensUs. Foto: T.E.S.T..

Daenen verwacht dat T.E.S.T hoge ogen kan gooien. “Naast het ontwikkelen van de biosensor zelf, zijn het ontwikkelen van een business plan en de impact van de biosensor ook belangrijke criteria tijdens de competitie. Daarom hebben we met verschillende huisartsen en medische professionals gesproken over de noodzaak van een biosensor en hoe we deze het beste kunnen inzetten. We zien de competitie met vertrouwen tegemoet.”

Onbekende ziekte

Dit jaar ligt de focus van de SensUs Competitie op sepsis en het meten van IL-6 in bloed, maar waarom is dit zo belangrijk? “Dat heeft te maken met het feit dat sepsis wereldwijd meer dodelijke slachtoffers maakt dan HIV/AIDS, prostaat -en borstkanker samen, terwijl bijna 90% van de mensen nog nooit van deze aandoening heeft gehoord. Onder meer om die reden willen we sepsis helpen bestrijden”, verduidelijkt medeorganisator Esmee Huijsmans.

De vijftien deelnemende teams komen van verschillende continenten en worden beoordeeld door een 28-koppige jury, die onder meer let op creativiteit, kwaliteit en marktpotentie. Ook het publiek kan zijn of haar stem uitbrengen. Iedereen is welkom om het evenement op 2 september in Atlas op de campus bij te wonen. Het volledige programma, en de aanmeldlink  staan op de SensUs-website.

Frans Raaijmakers

Meer over gezondheid