Docentendag Chemical Engineering and Chemistry

Docentendag CE&C 2024

Op 31 januari 2024 vind de CE&C Docentendag plaats voor alle scheikundedocenten, TOA’s en DIO’s werkzaam in het voortgezet onderwijs op de TU/e campus. Het thema van deze dag is innovatie en sustainability. Binnen dit thema wordt u meegenomen in de meest recente onderzoeken binnen onze faculteit over mogelijkheden voor 40% efficientie voor zonnecellen en nieuwe materialen ontwikkelt in de mechanochemie. Tussendoor kunt u in drie sustainability georiënteerde laboratoria meelopen met een rondleiding.

Kortom er wacht iedereen een leerzame en inspirerende dag. Meldt u snel aan. Wij zien u graag op 31 januari in Eindhoven!

Key-notes

Zonnecellen van perovskiet met een efficiëntie van tot maar liefst 40 procent? - Professor René Janssen

Harder trekken maakt een materiaal sterker: Nieuwe vindingen in mechanochemie - PhD kandidaat Diederik van Luijk

Onderzoek binnen de mechanochemie bestudeert de macroscopische vervorming, het falen en het herstel van polymeermaterialen. Deze polymeren bevatten speciaal ontworpen moleculaire eenheden, ook wel mechanoforen genoemd, die reageren op mechanische krachten of spanningen. Wanneer deze moleculen worden blootgesteld aan fysieke krachten zoals rek, druk of vervorming, ondergaan ze een chemische verandering die waarneembaar is, bijvoorbeeld doordat een materiaal flexibeler of juist minder flexibel wordt of licht gaat uitstralen.

Mechanochemie heeft verschillende toepassingsmogelijkheden, zoals het creëren van uiterst kleine sensoren die binnen het lichaam metingen kunnen verrichten, of het ontwikkelen van sensoren die spanningen of schade in materialen kunnen detecteren. Hierdoor kan de levensduur van materialen verlengd worden. Daarnaast zou het gebruik van mechanokatalysatoren en mechanoradicaal-initiatoren het mogelijk maken om polymerisatie en kruisverbinding te bevorderen in zelfherstellende materialen.

Laboratorium tour

We gaan allemaal 4 labs bezoeken waar PhD-studenten zullen uitleggen aan de hand van hun onderzoek hoe in het lab een bijdrage wordt geleverd aan het oplossen van de sustainability doelstellingen in de wereld.

Electrolyser lab - Sustainable Process Engineering group

CO2 valorisation pilot - Sustainable Process Engineering group

Artificial organelles - Bio-Organic Chemistry group

Deze tour is een vast onderdeel van het programma. Daar hoef je je niet apart voor aan te melden.

Wil jij ook bij deze inspirerende CE&C Docentendag zijn? Meld je nu aan.