PWS Kickoff Workshop

Het profielwerkstuk is voor veel leerlingen het grootste project dat ze op de middelbare school zullen uitvoeren. De grootte van zo’n project kan het moeilijk maken om een plan uit te denken, en om überhaupt aan de slag te gaan! De PWS kickoff workshop helpt de leerlingen om een eerste stap te zetten.

Tijdens de PWS kickoff workshop laten studenten van de TU/e zien hoe een project kan worden opgesplitst in een aantal fases. Daarnaast worden twee verschillende soorten PWS besproken: Een onderzoeksproject en een ontwerpproject. De studenten vertellen over de overeenkomsten en verschillen tussen deze twee aanpakken, en ze laten zien hoe het ‘design thinking’ framework bij alle PWSen kan helpen.

De scholieren gaan ook zelf aan de slag met het definiëren van hun onderzoeksvraag. Ze brengen hun eigen interesses, vaardigheden en nieuwgierigheden in kaart, en combineren deze om tot een interessant onderwerp te komen. Nadat de leerlingen een onderwerp hebben gekozen gebruiken ze ‘design thinking’ om de verschillende stappen van het onderzoeks-/ontwerpproces uit te stippelen.

WORKSHOP

Deze workshop is voor

5-6 VWO

Minimaal 20 leerlingen

Lengte

1-2 lesuren

Voorkennis

Geen voorkennis vereist

• Presentatie over het bedenken en uitvoeren van een profielwerkstuk
  • Opdrachten met behulp van geprinte handouts. De leerlingen bedenken hun onderwerp en vormen stapsgewijs hun onderzoeksplan.

Benodigdheden

De studentvoorlichters nemen al het benodigde materiaal mee.

WAT VRAAGT DIT VAN JOU ALS DOCENT?

De workshop wordt gepresenteerd en begeleidt door de studenten van het TU/e voorlichtingsteam. Zij brengen een presentatie, relevante voorbeelden, en opdrachten die de leerlingen met elkaar en met de studenten uitvoeren. Als docent ben je aanwezig voor ondersteuning waar nodig, maar je hebt ook de ruimte om zelf geïnspireerd te raken door het werk van je leerlingen!

AANMELDEN EN MEER INFORMATIE

Heb je nog vragen? Wil je je met je klas aanmelden?
Vul het formulier in en wij nemen contact met je op!